En färsk undersökning bland användarna av det danska pendlarcentret SkatØresund – som vänder sig till personer bosatta i Sverige, men som arbetar och betalar skatt i Danmark – visar på kritik mot centrets hemsida vad gäller både användarvänlighet och innehåll.
Därför ska sidan nu förbättras efter sommaren, uppger Ernst Larsen, chef för SkatØresund som även har fysiska kontor i Köpenhamn och Helsingør.
— Om vi ska vara ärliga, så tycker vi inte heller själva att hemsidan är tillräckligt bra. Det bekräftar medborgarna nu, säger han.
Beslutet om en förbättrad hemsida kommer samtidigt som de nordiska finansministrarna i fredags officiellt invigde ett virtuellt nordiskt skattekontor på adress www.nordisketax.net
Även där finns möjlighet att klicka sig fram till upplysningar om skatteförhållanden i Öresundsregionen. SkatØresund har också varit involverat i arbetet med den nordiska skatteportalen.
— Men vi är inte lika specifika om Öresund i den nordiska portalen, som vi är på SkatØresunds egen hemsida, säger Ernst Larsen.
SkatØresunds hemsida ligger under myndigheten Told & Skat och kommer att göra det även i fortsättningen. Därmed kommer det även framöver att krävas en del klickande för att hitta fram till den något kryptiska adressen http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=171311
Endast 20 av 100 tillfrågade användare i undersökningen var mycket nöjda med SkatØresunds hemsida, medan 35 var nöjda och åtta direkt kritiska. Resten riktade antingen kritik mot hemsidan i de fria kommentarfälten eller hade ingen uppfattning.
Told & Skat styr även i fortsättningen över layouten, medan SkatØresund står för innehållet.
Utöver hemsidan har SkatØresund fått stort genomslag för sin personliga service. Sedan årsskiftet och fram till början av maj har kontoren i Helsingør och Köpenhamn besvarat 5.901 förfrågningar över telefon samt tagit emot 3.853 besök. SkatØresund öppnade vid årsskiftet 2003/04.