fredag 9 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Bortglömda bildprojekt ska få nytt liv på Ideon och Minc

Goda idéer ska inte längre ligga och samla damm i skrivbordslådorna när skånska företag fokuserar på sin kärnverksamhet. I stället ska idéerna kunna omvandlas till projekt inom ramen för ett nytt affärsutvecklingsprogram som drivs av bland andra Teknopol, Region Skåne och Vinnova.

Konceptet kallas ”Business Arena” och inriktningen för den första arenan är bildhantering eller ”imaging”. Bildkunnandet är stort i regionen, både vid flera universitetsinstitutioner i Lund och hos regionala företag som Scalado, Axis, Anoto, Lyyn och CellaVision.

Bakgrunden till satsningen på ”Business Arena Imaging” är dagens svårigheter att få in näringslivet i innovationsmiljöer som Ideon. De flesta nya företag bygger på akademisk forskning som knoppats av till företag, men Teknopol och övriga partner vill se fler initiativ från industrin. Satsningen genomförs i samarbete med företagsinkubatorerna Ideon Innovation i Lund och Minc i Malmö. Länsarbetsnämnden och Trygghetsrådet står för finansieringen av de arbetssökande som ska genomföra projekten.

— Idéer från näringslivet är förmodligen snabbare och enklare att kommersialisera. Vi har tillgång till välutbildade arbetssökande och kommer att granska idéerna noga, säger affärsutvecklare Christer Månsson på Teknopol.

Han har tidigare varit med om att bygga upp en liknande arena vid Blekinge tekniska högskola. Temat där var mobila tjänster och sedan i somras har ett tiotal projekt startas och sysselsatt närmare 40 personer.

Inom ramen för respektive projekt genomförs både marknadsanalys och teknisk utveckling fram till ett första kommersiellt test, för att undersöka idéernas affärsmässiga bärkraft. Målet är att skapa nya företag kring idéerna.

Projektledare för Business Arena Imaging blir Magnus Liljegren. Han är i dag marknadschef på IT-företaget Mactive i Helsingborg och har tidigare varit ansvarig för affärsutveckling på det börsnoterade telekomföretaget Aspiro i Malmö.

Goda idéer ska inte längre ligga och samla damm i skrivbordslådorna när skånska företag fokuserar på sin kärnverksamhet. I stället […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Neo4J står vid ett vägskäl

    Bloomberg News har kallat noteringen en av årets mest hajpade nyintroduktioner. Men frågan är: kommer miljardbolaget Neo4J från Malmö att gasa mot börsen eller är det dags att dra i handbromsen?

  • Här är vi som minglade

    Onsdagens AW med Emil Eifrem drog en entusiastisk publik som minglade på Elite Plaza i centrala Malmö. Här är bilderna.

  • Unga entreprenörens hobbyprojekt: säljer kungens klocka

    Efter flera snabba tillväxtresor satsar serieentreprenören Simon Lexén nu på ett nytt affärsområde: samlarklockor. Målet är att bygga upp en verksamhet värd 100 miljoner kronor inom ett år.