söndag 23 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mobiljättarnas nya melodi en utmaning för Skåne

Kort sagt: Veckans stora händelse i telekomvärlden, 3GSM World-mässan i Cannes, handlade inte främst om tekniska förkortningar som wcdma och hsdpa – utan om musik. Det är lika bra att lära sig det nya ordet direkt: musiktelefoner.

Efter att mobiltelefonerna det senaste året blivit synonyma med megapixelkameror är årets trend i stället att trycka in en fullvärdig musikspelare i nallarna. Sony Ericsson lanserar redan om några veckor sin första riktiga musiktelefon.

För telekombranschen i Skåne innebär musiktrenden både nya möjligheter och hot.

Av Thomas Frostberg

3GSM WORLD, CANNES. Både Nokia och Sony Ericsson lade stor vikt vid presentationen av steget in i musikvärlden vid sina presskonferenser under mässan. Nokia lanserade ett nära samarbete med Microsoft kring överföring och uppspelning av musik i telefonerna, men Sony Ericssons nyhet var i en klass för sig – trots att den första musiktelefonen inte lanseras förrän i nästa månad.

De nya telefonerna ska upplevas som lika mycket musikspelare som mobiltelefoner, inte en nalle med plats för några mp3-låtar i dålig kvalitet. Det ställer krav på lagringskapacitet och batteritid, men också att samtliga telefoner kan slå av radiosignalen för att kunna användas under flygresor. I dag är det sistnämnda bara möjligt på mer avancerad modeller.

Trovärdighet lånar Sony Ericsson av mamma Sony. Musiktelefonerna, där den första presenteras den 1 mars, kommer förutom Sony Ericssons logga nämligen också att vara märkta med Walkman-loggan. Det kan tyckas förutsägbart, men har tagit den numera Lundabaserade japanen Rikko Sakaguchi ett par år av förhandlingar med sin gamle arbetsgivare Sony för att gå i mål med.

Sakaguchi ledde arbetet med sammanslagningen av Sony och Ericssons mobiltelefondivisioner och hamnade av bara farten i Lund, som chef för planering av nya produkter och tjänster. Han tillhör toppskiktet inom Sony Ericsson och avvisar bestämt eventuella föreställningar att musikinriktningen skulle flytta tyngdpunkten inom Sony Ericssons organisation österut:

”The mobile Walkman is really Swedish.”

Förutsatt att musikmobilerna blir en framgång för Sony Ericsson, vilket med styrkan i Walkman-uppbackningen finns all anledning att tro, innebär det att Lund och Öresund fortsätter stärka sin ställning i telekombranschen.

Däremot medför inriktningen på musikmobiler en annan, tuffare utmaning för regionen som telekomkluster. Medan det finns flera vassa, nischade mjukvaru- och tjänstebolag som kunnat rida på vågen med kameramobiler – Scalado och Softhouse för att nämna ett par exempel – saknas det i stort sett motsvarigheter på musiksidan.

Teleca bygger visserligen systemet bakom Sony Ericssons sajt med nedladdningsbara produkter och lär även vara involverat i musiksatsningen. Telecas dotterbolag Obigo lanserade i samband med 3GSM-mässan en utbyggd produktsvit med en mediespelare, men eventuella kunder är än så länge hemliga. I övrigt är intrycket att det är tunt med musikintresset i IT- och telekombranschen i regionen.

Det bevisar än en gång att trots draghjälp från Ericsson, Sony Ericsson och Nokia finns det stora luckor i näringskedjan. Bland annat saknas avknoppade sidoprojekt från telekomjättarna.

Det hotar i längden regionens position som riktigt hett telekomkluster. Det gäller att fler bolag hakar på musiktrenden nu. Det är nämligen avgörande även för nästa steg i mobilvärldens utveckling, som lär handla om musikvideor i mobilerna. Då behövs några vassa bolag med inriktning på musik, som kan kopplas samman med de bildteknikbolag som redan existerar.

Kort sagt: Veckans stora händelse i telekomvärlden, 3GSM World-mässan i Cannes, handlade inte främst om tekniska förkortningar som wcdma och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår