torsdag 8 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Öresundsbron kör igång ny miljonkampanj – bropriset ska göras begripligt

Med start i danska och svenska tidningar i går lanserade Öresundsbron sin nya reklamkampanj på temat ”Röda mattan”. I dag drar även en storsatsning på TV-reklam igång. I centrum för kampanjen står brokonsortiets nya rabattsystem ”BroPass” för privatkunder, där priset alltid är 150 svenska kronor för en överfart.

De återkommande höga priserna för brobizz-kunder var sjätte månad har ersatts med en årsavgift på 270 kronor. Konsortiets ledning har efter snart fem år med bron i drift kapitulerat för kritiken och vill med det nya rabattsystemet slippa debatten om höga priser och krångliga rabattregler. Enligt VD Sven Landelius planerar konsortiet att köpa reklamplats för 30 miljoner danska kronor i år, där den enskilt största satsningen ligger på marknadsföringen av det nya priset.

— Vi har en något förstärkt marknadsbudget för 2005, eftersom vi vill nå ut med den här produkten. Vi tror så mycket på den, säger Sven Landelius.

Samtidigt erkänner han för första gången utan omsvep att den gamla prismodellen hade ett allvarligt fel: Kunderna förstod den inte.

— Något måste vara fel, eftersom vi inte nått ut. Från början hade vi en pristrappa som vi tyckte var klok, men jag erkänner att den var lite för teknokratisk. Kunderna förstod den inte och de visste inte vad de skulle betala. Dessutom reagerade många på sexmånadersperioden, eftersom de hade ett resmönster som gjorde att de aldrig kom i åtnjutande av de lägre priserna.

Det nya rabattsystemet är inspirerat av de tester som brokonsortiet genomfört med en utvald kundgrupp, som fått köra till olika priser. Resultatet visade att ett fast pris gynnade resandet, eftersom kunderna aldrig behövde fundera över vad de skulle betala för en enskild resa. Prisnivån blev slutligen 150 kronor, eftersom de som fick testa att köra till ännu lägre pris inte körde över bron tillräckligt mycket oftare för att det skulle löna sig för brokonsortiet. Men det exakta resultatet av testerna vill Sven Landelius inte lämna ut, med hänvisning till att det är affärshemligheter.

Kampanjtemat ”Röda mattan” syftar på att brobizz-filerna i betalstationen målats röda. Det nya rabattsystemet BroPass gäller endast privatpersoner. För företag finns två rabattsystem, där det för mindre kunder fortfarande bygger på sexmånadersperioder och återkommande högre priser. Enligt Landelius är det inte aktuellt att ändra till BroPass-modellen för dessa företagskunder, åtminstone inte under 2005.

Med start i danska och svenska tidningar i går lanserade Öresundsbron sin nya reklamkampanj på temat ”Röda mattan”. I dag […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Neo4J står vid ett vägskäl

    Bloomberg News har kallat noteringen en av årets mest hajpade nyintroduktioner. Men frågan är: kommer miljardbolaget Neo4J från Malmö att gasa mot börsen eller är det dags att dra i handbromsen?

  • Här är vi som minglade

    Onsdagens AW med Emil Eifrem drog en entusiastisk publik som minglade på Elite Plaza i centrala Malmö. Här är bilderna.

  • Unga entreprenörens hobbyprojekt: säljer kungens klocka

    Efter flera snabba tillväxtresor satsar serieentreprenören Simon Lexén nu på ett nytt affärsområde: samlarklockor. Målet är att bygga upp en verksamhet värd 100 miljoner kronor inom ett år.