Ideonföretaget Jolife ska genomföra en nyemission som ger bolaget 21 miljoner svenska kronor. Det beslutade en extra bolagsstämma i måndags. Emissionen är riktad till och garanterad av nuvarande ägare. Teckningstiden löper till den 26 januari.
— Pengarna ska användas till marknadsintroduktion av vår produkt, säger VD Erik von Schenck.
Jolife är inne i ett starkt expansivt skede i marknadsföringen av bröstkompressionssystemet Lucas, en mekanisk hjärtmassageapparat. Sedan oktober förra året har företaget försäljningsavtal med den amerikanska medicinteknikkoncernen Medtronic.
Under 2004 har Lucas marknadsförts i de nordiska länderna. Bland annat ska Region Skåne utrusta alla sina ambulanser med Lucas i år. Nu ska systemet också marknadsföras av Medtronic på de stora marknaderna inom EU och marknadsföringen ska påbörjas i USA. För det senare krävs ett godkännande av amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA.
Lucas tillverkas på uppdrag vid PartnerTechs fabrik i Åtvidaberg. Förra året tillverkades 100 apparater.
— Vi ökar i år till 500, säger Erik von Schenck.
Största ägare i Jolife är Lars Sunnanväder med 34,6 procent. Riskkapitalbolaget InnovationsKapital i Göteborg har 25,8 procent, medan CapMan äger 18,9. Enskilda privata ägare svarar tillsammans för 20,7 procent av aktierna.
— Nyemissionen kan givetvis påverka ägarbilden, säger Erik von Schenck.
En klinisk studie från universitetssjukhuset i Lund visar att överlevnadschanserna för patienter med akut hjärtstillestånd ökar väsentligt, jämfört med traditionella metoder, om Lucas används i ambulanser. Under 2005 ska en klinisk studie påbörjas i flera EU-länder. Jolife har i dagarna nyanställt fyra personer och har nu totalt 14 anställda.