Reklam- och bildskärmsföretaget ZetaDisplay i Malmö lyckades inte få sin nyemission fulltecknad. Bolaget hade hoppats dra in 13,8 miljoner kronor, men tillskottet stannade på 4,5 miljoner. Merparten av de som tecknat sig i emissionen är privatpersoner eller egna företagare.
— Det är klart att det är en besvikelse att emissionen inte blev fulltecknad, men vi har nu 9-10 miljoner i kassan och en stabil grund att stå på. Någon ytterligare nyemission ska inte behövas, säger ZetaDisplays VD Mats Johansson.
ZetaDisplay valde att förlänga teckningstiden för emissionen, som egentligen skulle varit avslutad den 30 september. Orsaken var ett avbrutet samarbete med Ellenbogen Kapital, vars VD och styrelseordförande misstänks för grovt bokföringsbrott. Ellenbogen skulle sköta kommunikationen med ZetaDisplays befintliga aktieägare och arrangera en aktieträff under september.
— Emissionsarbetet försvårades kraftigt av det avbrutna samarbetet och den förlängda teckningstiden. Vi hoppades att vi skulle hinna ifatt vår tidsplan, men det har inte varit möjligt, säger Mats Johansson.
Pengarna i kassan ska användas till att öka produktionen när bolaget nu på allvar ska börja sälja sina reklamanpassade platta bildskärmar till olika butikskedjor. Dessutom har målsättningen med ett kapitaltillskott varit att stärka trovärdigheten mot större kunder.
ZetaDisplay har i sin knappt tvååriga historia genomfört tre emissioner. De två första gav bolaget totalt 10,5 miljoner och den senaste alltså ytterligare 4,5 miljoner.