Det Internetbaserade undersökningsföretaget Zapera i Köpenhamn expanderar nu utanför Norden. I stället för den ursprungliga strategin med egen närvaro runt om i Europa har bolaget nu slutit partneravtal med undersökningsföretag i Tyskland, Frankrike och Storbritannien.
— Att etablera paneler innebär en jättekostnad och det pågår en konsolidering i branschen. Varje land kommer att ha ett eller två stora Internetbaserade undersökningsföretag som sedan samarbetar över gränserna, säger Lars Lund Nielsen, VD för Zapera.
Många befintliga kunder på den nordiska marknaden är också intresserade av mätningar i till exempel Nordtyskland. Förfrågningar har även kommit från Asien, enligt Lars Lund Nielsen.
Zapera har sedan starten utfört omkring 800 undersökningar för 250 kunder. Enligt bolagets egna beräkningar växer Internetundersökningar snabbare än undersökningsbranschen totalt i Danmark.
Målet är att nå break even i den danska verksamheten under året, medan bolagen i Sverige och Finland fortfarande går med förlust. Nästa år hoppas bolaget kunna visa vinst.
Enligt senast kända uppgifter ägs Zapera av Internet Ventures Scandinavia (30%), Sampension (20%), Slottsbacken (20%) och företagsledningen.