Danska 3Dfacto lanserar i dagarna en ny teknik som låter vanliga konsumenter inreda ett nytt kök eller möblera vardagsrummet med nya möbler i tredimensionell miljö direkt över Internet. Tekniken ska säljas i form av programvaran VirtuBUILD. Målgrupp är i första skedet företag i Skandinavien som marknadsför eller säljer produkter över nätet. I nästa steg siktar 3Dfacto på den europeiska marknaden.
För att klara expansionen förhandlar 3Dfacto just nu med fyra danska investerare om ett kapitaltillskott på fem miljoner danska kronor. Förhandlingarna beräknas vara klara under första kvartalet.
— Vi håller på och utvärderar vilket alternativ som tillför oss bäst management och därmed är bäst för vår framtida utveckling, säger Thomas Randrup, VD på 3Dfacto som har sitt huvudkontor på Symbion i Köpenhamn.
Tillskottet på fem miljoner är första steget av tre för att få in kapital till 3Dfacto. De kommande stegen tas inom nio till tolv månader. Till skillnad från många andra IT-företag ser inte 3Dfacto USA som den viktigaste marknaden att växa på när de går utanför Skandinavien.
— Viktigast i nästa steg är Europa. Tillväxten i e-business kommer att bli snabbare i Europa än i USA nästa år, säger Thomas Randrup, som i första hand räknar med att expandera via skandinaviska kunder som har dotterbolag runt om i världen.
3Dfacto grundades 1998 och sysselsätter i dag fyra personer. Inom ett halvår räknar de med att ha vuxit till 10-15 anställda. Under utvecklingsarbetet har företaget jobbat nära tillsammans med flera potentiella kunder. Deras största uppdrag hittills har varit att bygga en tredimensionell guidetur genom den danska paviljongen på världsutställningen EXPO 2000 som öppnar i Hannover i sommar.