söndag 6 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Flere millioner til markedsføring i Danmark af Sydsverige i år

Den svenske satsning på markedsføring af Sydsverige i Danmark ventes i 2010 at komme op over de 22 millioner svenske kroner, som blev brugt i 2009.

Årsagen er, at danskere handler og bruger oplevelser i Sydsverige som aldrig før, og at potentialet langt fra er brugt op erhvervs- som turistmæssigt.

I 2009 brugte danskerne 15 pct. flere penge i Sydsverige end året før, viser undersøgelser med 5.000 interviewede danskere udført for VisitSweden. I gennemsnit brugte hver dansker 1.600 danske kroner mere i 2009 end de danske turister året før. De kæmpe stigninger går igen i antallet af overnattende danskere i Sverige i 2009 i forhold til 2008, hvor det i Syd- og vestsvenske amter steg med 49,6 procent – mod kun 23,4 % i Sverige som helhed.

— Jeg forventer derfor at vores samlede beløb til markedsføring i Danmark af Sydsverige vokser i år, siger Niels Mouritzen, direktør for region Nord i VisitSweden, som skal fremme Sverige internationalt og i 2009 havde særligt fokus på at tiltrække danskere til Sydsverige.

— Vi har en treårig målsætning om at gøre Sverige til danskernes andet hjemland, siger Niels Mouritzen, som har set budgettet til markedsføring vokse eksplosivt.

I 2008 blev der kun brugt 13 millioner svenske kroner på danskerne, i 2009 som nævnt 22 millioner og endnu mangler man at lande på et tal for 2010. Det tal skal nu afgøres af VisitSweden i samarbejde med partnerne Tourism in Skåne, Malmö Turism, Region Halland, Göteborg & Co, Västsvenska Turistrådet, Region Blekinge, Regionförbundet Kalmar län, södra Smålands Turistråd og Smålands Turism AB samt Stena Line, Scandlines, DSBFirst og Øresundsbroen.

Af Keld Broksø

Den svenske satsning på markedsføring af Sydsverige i Danmark ventes i 2010 at komme op over de 22 millioner svenske […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.