onsdag 2 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ystadiværksættere køber dansk e-learningfirma

Hans Olsson, tidligere medejer af studenterportalen Syoguiden, som i efteråret blev solgt til Metro Sverige, har sammen med partneren Kristian Kragh købt 50 procent af det danske e-learningfirma Easy Learning. Under navnet Flexcompetence skal virksomheden nu have et nyt fokus.

Firmaets nye webtjeneste skal gøre det nemmere for virksomheder og organisationer at få styr på uddannelsesinvesteringer og direkte måle, hvilket resultat de har på produktionen. Ifølge Hans Olsson adskiller Flexcompetences teknik sig fra de traditionelle e-learningstjenester ved at man – forud uddannelsesdelen – også sætter fokus på, hvordan teorien overføres til praksis i det daglige arbejde.

Webtjenesten skal blandt andet yde støtte til mentorarbejde samt skabe rammer for målstyring, hvor uddannelsesindsatser tidligt kobles sammen med fastlagte mål, som siden hen kan følges op.

— Vi planlægger at lancere en første version den 31. januar. Vi fokuserer på temmelig store organisationer og har allerede vidtgående samtaler med en række kunder, siger Hans Olsson fra Ystad.

Han ser konsulenter som en anden potentiel målgruppe. De skal anvende webtjenesten som et supplement til deres forelæsninger.

I forbindelse med lanceringen af tjenesten tiltræder Kristian Kragh som adm. dir. for virksomheden. Eventuelt vil man også hente yderligere en medejer ind i en senere fase. Nogle ansatte er der ikke i Easy Learning i øjeblikket, men Hans Olsson regner med et par nyansættelser i løbet af 2010. Firmaet satser derefter på hurtig vækst – fra tre millioner svenske kroner i omsætning det første år til tredive millioner om tre år.

Af Joel Persson

Hans Olsson, tidligere medejer af studenterportalen Syoguiden, som i efteråret blev solgt til Metro Sverige, har sammen med partneren Kristian […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.