onsdag 13 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Øresundsbrons overskudsprognose udskydes

ØRESTAD. 2008 var året, hvor Øresundsbron for første gang skulle give overskud. Men det var før finanskrisen. Efter faldende biltrafik i august og november regner Øresundsbrokonsortiet nu med, at tilbagebetalingstiden for broen forlænges med fire år.

Trods trafikstigninger på godt fem procent for biltrafikken og ti procent for togtrafikken endte resultatet for 2008 før værdiændringer og valutaeffekter med 61 millioner kroner i underskud. Det er dog en resultatforbedring på 28 millioner i forhold til 2007.

Det var primært finanskrisen, der satte sit tydelige spor på trafikstatistikken. Efter 10-20 procents stigninger i starten af året blev august og november de første måneder siden broens åbning, hvor biltrafikken faldt sammenlignet med samme måned året før.

— Frem for alt er det fritidstrafikken fra Sverige, der falder, eftersom den danske krone er så dyr. Der har været en vis stigning den anden vej, men den kan ikke kompensere fuldt ud, siger Øresundsbrokonsortiets finanschef Kaj V. Holm.

For at vende trenden indførtes ved årsskiftet specielle weekendrabatter, hvilket har øget biltrafikken i weekenderne i januar med gennemsnitligt 41 procent. Samtidig har konsortiet bestemt sig for fra og med marts at forhøje broafgifterne i svenske kroner med otte procent for at kompensere for den svækkede svenske krone.

Efter at den optimistiske prognose for 2008 er sat i skammekrogen, er konsortiet mere forsigtigt i sine prognoser for 2009. Markedschef Jacob Vestergaards mest pessimistiske scenarium omfatter en trafikreduktion på fire procent.

— Jeg tror ikke, at trafikken stiger mere end højst to procent i år, siger han til Rapidus.

Finanschef Kaj V. Holm oplyser, at man trods finanskrisen regner med en vis resultatforbedring i løbet af året, men overskud tør man ikke love. Og tilbagebetalingsperioden for selve broen forlænges fra tidligere 30 til 34 år.

Af Erik Olausson

ØRESTAD. 2008 var året, hvor Øresundsbron for første gang skulle give overskud. Men det var før finanskrisen. Efter faldende biltrafik […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.