måndag 11 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Direktørskift hos hurtigt voksende Incordia

E-handelsfirmaet Incordia i Helsingborg søger ny adm. dir. Det står nu klart, at den tidligere adm. dir. Jörgen Bertilsson ikke kommer tilbage til sin stilling.

Jörgen Bertilsson har siden december sidste år haft orlov fra chefstillingen på grund af sygdom. I mellemtiden er Ulf Ståhl, som nogle måneder tidligere blev rekrutteret fra Ideonfirmaet Apptus som ny markedschef og vicedirektør, trådt til som fungerende adm. dir. Han vender nu tilbage til sin oprindelige stilling, oplyser Incordias bestyrelsesformand Lennart Pihl.

— Ulf Ståhls kompetence ligger frem for alt inden for markedsstrategi, og det var derfor vi i sin tid ansatte ham, siger Lennart Pihl.

De seneste år har Incordia, som udvikler komplette e-handelsløsninger til kunder som CDON, Micro Bildelar og Tele2, fordoblet omsætningen fra år til år. I det forskudte regnskabsår juni 2006-juni 2006 omsatte firmaet for 21 millioner svenske kroner med et beskedent overskud på 730.000 kroner. Det indeværende regnskabsår er forlænget frem til nytår, og Ulf Ståhl vil ikke give nogen prognose for, hvad omsætningen ender på.

— Men finanskrisen behøver ikke at være noget negativt for os. Hvis der bliver færre penge, kan butikskæderne vælge at satse på netbutikker i stedet for at bygge nye, kostbare butikker, siger han.

Selskabet har i dag 65 ansatte mod 28 i starten af sommeren 2007. Hovedkontoret ligger i Helsingborg, men firmaet har også et salgskontor i Stockholm og en udviklingsafdeling i ukrainske Lviv.

Incordia samarbejder med en række lokale partnere. Blandt andet er såvel Apptus’ søgemotorteknik som Malmöfirmaet Avail Intelligences algoritme til generering af nye købstips indbygget i Incordias e-handelssystem.

Af Erik Olausson

E-handelsfirmaet Incordia i Helsingborg søger ny adm. dir. Det står nu klart, at den tidligere adm. dir. Jörgen Bertilsson ikke […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.