söndag 18 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

inCaptiva får kontor i København og Göteborg

I dag åbner it-selskabet fra Odense, inCaptiva A/S, kontor i København (på Rådhuspladsen) samt i Göteborg som basis for en videre ekspansion i Øresundsregionen. Den ekspansion skal være springbræt for flere opgaver i udlandet blandt andet i Norge, og der er også tilført ekstern kapital, som selskabet ikke ønsker at oplyse omfanget af.

inCaptiva har som leverandør af webløsninger kun været syv år på det danske marked under navnet Dansk Web Bureau. Navneforandringen kommer samtidig med åbningen af de nye kontorer i dag. Også selskabets kerneprodukter skifter navne, og firmaet splittes op i fire selvstændige forretningsdivisioner.

Göteborg er valgt som svensk base fordi inCaptiva har et tæt samarbejde med repræsentationen fra Danmarks Eksportråd i byen, og firmaet bruger eksportrådets konsulenter i flere sammenhænge.

— Vores strategi er nu at finde svenske partnere. Ud fra hvordan det går beslutter vi, hvordan det skal fortsætte. Vi har svenske kunder i forvejen, men vi har hidtil handlet med dem via hovedkontoret i Odense. Det er nyt for os at have salgskontor i udlandet, fortæller adm. direktør Daniel Johannsen, som er hovedejer af firmaet.

inCaptiva har nu ansat 23 medarbejdere i Odense. I København skal foreløbig fire ansatte have deres arbejdsplads, og i Göteborg er foreløbig én svensker ansat, men med plads på kontoret til besøgende, danske medarbejdere. En del af salget i den svenske del af Øresundsregionen skal varetages fra København. inCaptiva omsatte i 2004 for godt 10 mio. kr. og i 2005 for 11,5 mio. kr., og firmaet har altid genereret overskud.

I dag åbner it-selskabet fra Odense, inCaptiva A/S, kontor i København (på Rådhuspladsen) samt i Göteborg som basis for en […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.


  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, “kinesiska Volvo”.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i Danmark i september

    En dansk trafikprofessor dissar de svenska planerna på en ny Öresundsförbindelse. Det är det mest uppseendeväckande uttalande som gjorts om Sverige i danska medier den senaste månaden.