lördag 17 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Spårvägsplaner sköts i sank

När regeringen i dag presenterade sin infrastrukturplan fram till 2025 fanns skånska satsningar för 13,7 miljarder med i planen. Men de som hoppats på fyrspårig järnväg till Hässleholm eller statliga miljoner till spårvagnsutbyggnad i Lund och Helsingborg fick gå hem besvikna.

Bland de stora åtgärder som regeringen vill se i Skåne de närmaste elva åren finns en ökad kapacitet på järnvägen mellan Malmö och Lund genom utbyggnad till fyrspår på stora delar av sträckan, fem nya pågatågsstationer och stråk med regionala superbussar till orter som saknar järnväg, samt utbyggnaden av E22 till motorväg öster om Kristianstad. Men även en rad mindre projekt finns med i planen, exempelvis bullerplank och stationer för att kunna bygga en ringlinje i Malmö och en cykelled hela vägen från Helsingborg till Göteborg.

Däremot blir det ingen utbyggnad av fyrspår på stambanan mellan Lund och Hässleholm, som Region Skåne i sitt lobbyingarbete pekat ut som viktig. Inte heller blir det några öronmärkta pengar till spårvägssatsningar i Lund eller andra skånska städer.

− Vi har aldrig satsat så mycket pengar på infrastruktur som nu, men när vi räknade samman alla remissvaren visade det sig att det skulle behövts runt 1.400 miljarder kronor för att göra alla någorlunda nöjda, sa infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) på dagens presskonferens om infrastrukturpaketet på totalt 552 miljarder kronor.

I Lund är partikollegan och kommunstyrelseordföranden Mats Helmfrid dämpad.

− Det finns mycket positivt för Lund med i planen, som fyrspår till Malmö med en ny pågatågstation vid Klostergården och utbyggda motorvägsavfarter vid södra infarten och Ideon. Men vi är naturligtvis besvikna över att det inte fanns några öronmärkta pengar till spårvägsutbyggnanden, säger han till Nytt från Öresund.

Vad händer med de planerna nu?

− Spårvägen i Lund namngavs som en brist i Trafikverkets underlag och det kommer nog finnas en pott med pengar för sådana namngivna brister. Men annars tittar vi på andra alternativ, vi får bland annat se efter hur konkret intresset är från eventuella privata finansiärer.

I regeringens infrastrukturplan finns pengar med till bygget av ny höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Linköping samt mellan Göteborg och Borås. Regeringen har redan tidigare uttalat sin ambition att länka ihop dessa nya höghastighetsbanor i Jönköping. Men hur sträckningen därifrån ska gå söderut till Malmö är fortfarande en öppen fråga.

− Sträckan mellan Jönköping och Malmö är helt klart den minst utredda, sa Elmsäter-Svärd på förmiddagens presskonferens.

Totalt innebär de skånska projekten satsningar på 13,7 miljarder kronor. Men då ingår 2,1 miljarder i medfinansiering från regionen och de berörda kommunerna. /Erik Olausson

När regeringen i dag presenterade sin infrastrukturplan fram till 2025 fanns skånska satsningar för 13,7 miljarder med i planen. Men […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.


  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Småföretagen betalar priset för Trumps tariffer

    USA:s handelskrig med resten av världen påverkar alla, men i synnerhet små företag. För Sofia, småföretagare i Småland är detta inte storpolitik, det är vardag. Hon är en av dem som får betala priset för global osäkerhet, skriver Rapidus krönikör och delägare Jan Dahlqvist.

  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.

  • Sverige är inte innovationens land

    Via Lejonkulan har jag haft förmånen att intervjua 45 entreprenörer om deras största utmaningar och risker inför framtiden. En sak står klart – Sverige riskerar att halka efter i den globala kapplöpningen om startups och talanger.

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.