måndag 3 februari 2025

inloggad som

Spårvägsplaner sköts i sank

När regeringen i dag presenterade sin infrastrukturplan fram till 2025 fanns skånska satsningar för 13,7 miljarder med i planen. Men de som hoppats på fyrspårig järnväg till Hässleholm eller statliga miljoner till spårvagnsutbyggnad i Lund och Helsingborg fick gå hem besvikna.

Bland de stora åtgärder som regeringen vill se i Skåne de närmaste elva åren finns en ökad kapacitet på järnvägen mellan Malmö och Lund genom utbyggnad till fyrspår på stora delar av sträckan, fem nya pågatågsstationer och stråk med regionala superbussar till orter som saknar järnväg, samt utbyggnaden av E22 till motorväg öster om Kristianstad. Men även en rad mindre projekt finns med i planen, exempelvis bullerplank och stationer för att kunna bygga en ringlinje i Malmö och en cykelled hela vägen från Helsingborg till Göteborg.

Däremot blir det ingen utbyggnad av fyrspår på stambanan mellan Lund och Hässleholm, som Region Skåne i sitt lobbyingarbete pekat ut som viktig. Inte heller blir det några öronmärkta pengar till spårvägssatsningar i Lund eller andra skånska städer.

− Vi har aldrig satsat så mycket pengar på infrastruktur som nu, men när vi räknade samman alla remissvaren visade det sig att det skulle behövts runt 1.400 miljarder kronor för att göra alla någorlunda nöjda, sa infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) på dagens presskonferens om infrastrukturpaketet på totalt 552 miljarder kronor.

I Lund är partikollegan och kommunstyrelseordföranden Mats Helmfrid dämpad.

− Det finns mycket positivt för Lund med i planen, som fyrspår till Malmö med en ny pågatågstation vid Klostergården och utbyggda motorvägsavfarter vid södra infarten och Ideon. Men vi är naturligtvis besvikna över att det inte fanns några öronmärkta pengar till spårvägsutbyggnanden, säger han till Nytt från Öresund.

Vad händer med de planerna nu?

− Spårvägen i Lund namngavs som en brist i Trafikverkets underlag och det kommer nog finnas en pott med pengar för sådana namngivna brister. Men annars tittar vi på andra alternativ, vi får bland annat se efter hur konkret intresset är från eventuella privata finansiärer.

I regeringens infrastrukturplan finns pengar med till bygget av ny höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Linköping samt mellan Göteborg och Borås. Regeringen har redan tidigare uttalat sin ambition att länka ihop dessa nya höghastighetsbanor i Jönköping. Men hur sträckningen därifrån ska gå söderut till Malmö är fortfarande en öppen fråga.

− Sträckan mellan Jönköping och Malmö är helt klart den minst utredda, sa Elmsäter-Svärd på förmiddagens presskonferens.

Totalt innebär de skånska projekten satsningar på 13,7 miljarder kronor. Men då ingår 2,1 miljarder i medfinansiering från regionen och de berörda kommunerna. /Erik Olausson

När regeringen i dag presenterade sin infrastrukturplan fram till 2025 fanns skånska satsningar för 13,7 miljarder med i planen. Men […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.

  • Sverige är inte innovationens land

    Via Lejonkulan har jag haft förmånen att intervjua 45 entreprenörer om deras största utmaningar och risker inför framtiden. En sak står klart – Sverige riskerar att halka efter i den globala kapplöpningen om startups och talanger.

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.

  • Se upp för vanliga fällan i startups

    Det vimlar av fallgropar för en startup. Även den som hittar kunder och får i gång försäljningen kan falla på målsnöret, till exempel på grund av en illa skött ”cap table”. Men vad är det? Riskkapitalisten Jan Dahlqvist, delar med sig av sina erfarenheter efter 25 år i branschen.

  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.