måndag 3 februari 2025

inloggad som

Digitalt i Baren

Twitter, Facebook och Linkedin kan vara tidstjuvar av stora mått. Men de kan också användas professionellt, och om det handlade årets sista Rapidusbar som hölls igår kväll på Edison Park i Lund.

En av scengästerna var Kristina Tullberg som senaste åren arbetat med sociala medier på Axis:

− Jag börjar varje dag med att gå igenom nyhetsmedier och ser om det är något jag vill dela med mig av till kunder och partners. Det blir en naturlig del av mitt arbete. Men om man istället försöker sätta sig ner och ”jobba med sociala medier” är det lätt att det tar väldigt mycket arbetstid.

Axis var relativt tidigt ute på sociala medier och har bland annat utarbetat en uppförandekod för de över tusen anställda som twittrar och facebookar på eget bevåg, berättade Kristina Tullberg. Själv arbetar hon som Axis ansikte utåt i norra Europa och uppdaterar bolagets konton på sociala medier dagligen.

Men det är inget mot Nina Jansdotter, som skrivit två böcker om hur man bör agera på Facebook.

− Någon har räknat ut att jag snittat 30 inlägg om dagen. Man måste tillföra värde, då kan man skriva mycket utan att det uppfattas som spam, säger hon.

På scenen i baren stod även Christina Just från Köpenhamnsbolaget Capax som använder Linkedin för att värva ingenjörer, Louise Larsson från Lund universitets Facebook-team samt lagledaren för Lugis handbollsherrar, Carina Nilsson, som fick ta emot priset ”Rapidus creddar” för sitt rådiga ingripande i helgen då lagets buss höll på att köra av vägen söder om Halmstad.

I minglet syntes styrelseprofilen Ebba Åsly Fåhraeus, Samsung Techwins Lundachef Jonas Andersson och Karin Forsberg på nyligen Red Herring-prisade Ortelius. /Erik Olausson

Bildspelet kräver Flash och kan ta en stund att ladda till mobiltelefoner.
Om du inte har Flash och vill se bilderna i exempelvis iPad eller iPhone – klicka här.

Bild: Kristoffer Lindblad

Twitter, Facebook och Linkedin kan vara tidstjuvar av stora mått. Men de kan också användas professionellt, och om det handlade […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.

  • Sverige är inte innovationens land

    Via Lejonkulan har jag haft förmånen att intervjua 45 entreprenörer om deras största utmaningar och risker inför framtiden. En sak står klart – Sverige riskerar att halka efter i den globala kapplöpningen om startups och talanger.

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.

  • Se upp för vanliga fällan i startups

    Det vimlar av fallgropar för en startup. Även den som hittar kunder och får i gång försäljningen kan falla på målsnöret, till exempel på grund av en illa skött ”cap table”. Men vad är det? Riskkapitalisten Jan Dahlqvist, delar med sig av sina erfarenheter efter 25 år i branschen.

  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.