Twitter, Facebook och Linkedin kan vara tidstjuvar av stora mått. Men de kan också användas professionellt, och om det handlade årets sista Rapidusbar som hölls igår kväll på Edison Park i Lund.
En av scengästerna var Kristina Tullberg som senaste åren arbetat med sociala medier på Axis:
− Jag börjar varje dag med att gå igenom nyhetsmedier och ser om det är något jag vill dela med mig av till kunder och partners. Det blir en naturlig del av mitt arbete. Men om man istället försöker sätta sig ner och ”jobba med sociala medier” är det lätt att det tar väldigt mycket arbetstid.
Axis var relativt tidigt ute på sociala medier och har bland annat utarbetat en uppförandekod för de över tusen anställda som twittrar och facebookar på eget bevåg, berättade Kristina Tullberg. Själv arbetar hon som Axis ansikte utåt i norra Europa och uppdaterar bolagets konton på sociala medier dagligen.
Men det är inget mot Nina Jansdotter, som skrivit två böcker om hur man bör agera på Facebook.
− Någon har räknat ut att jag snittat 30 inlägg om dagen. Man måste tillföra värde, då kan man skriva mycket utan att det uppfattas som spam, säger hon.
På scenen i baren stod även Christina Just från Köpenhamnsbolaget Capax som använder Linkedin för att värva ingenjörer, Louise Larsson från Lund universitets Facebook-team samt lagledaren för Lugis handbollsherrar, Carina Nilsson, som fick ta emot priset ”Rapidus creddar” för sitt rådiga ingripande i helgen då lagets buss höll på att köra av vägen söder om Halmstad.
I minglet syntes styrelseprofilen Ebba Åsly Fåhraeus, Samsung Techwins Lundachef Jonas Andersson och Karin Forsberg på nyligen Red Herring-prisade Ortelius. /Erik Olausson
Bildspelet kräver Flash och kan ta en stund att ladda till mobiltelefoner.
Om du inte har Flash och vill se bilderna i exempelvis iPad eller iPhone – klicka här.
Bild: Kristoffer Lindblad