När den tionde upplagan av spelkonferensen Nordic Game slår upp dörrarna nästa vecka är det med ett namnkunnigare startfält än någonsin – och med Sony och ARM som nya sponsorer. Runt 1.500 utvecklare och spelnördar väntas belägra Malmö.
Huvudtalare på årets Nordic Game är ingen mindre är Tim Schafer, amerikansk speldesigner med hjältestatus i spelvärlden.
– Det finns ikoner och legender, och han är en av dem. Han är banbrytande och har förändrat hela spelindustrin. Han är dessutom en karismatisk talare som kan berätta om det så folk förstår, säger Robert Johnson, utvecklings- och marknadschef på Nordic Game, som också är stolt över att få Sony och processortillverkaren ARM som nya partners.
– Det är intressant att mobilsidan börjat intressera sig för oss och att vi i Malmö kan locka stora globala aktörer, säger Robert Johnson till Nytt från Öresund.
En annan partner är Blackberry och enligt Johnson har mobiltillverkarna börjat mobilisera sig mot Iphone, samtidigt som spelindustrin börjat rikta sig mer mot spel i telefonerna.
– Mobila spel är uppe i sådana nivåer att man måste ha med det i bagaget när man utvecklar.
Hur står sig den svenska spelbranschen på den globala marknaden?
– Finnarna har fått ett försprång på den mobila marknaden. Skandinavien går bättre och bättre och fokus har flyttats från USA sedan det gratisspelandet oline ökat, säger Robert Johnson.
Förutom drygt 70 internationella och svenska talare deltar 25-30 utställare, bland annat Nintendo och Playstation som förväntas bjuda på nyheter. Konferensen arrangeras i Slagthuset under tre dagar. /Jennie Lorentsson