tisdag 8 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Scaladogrundare lanserar molnbaserat annonssystem

Pierre Elzouki och Manuel Astudillo, som båda arbetat länge för Scalado, lanserar nu en tjänst som gör det möjligt att visa reklam på en stor mängd olika bildskärmar. Tjänsten är utvecklad av Ideonföretaget OptimalBits, går under namnet Castmill och fungerar som ett reklamnätverk för internetuppkopplade skärmar. På så vis kan reklamskärmen hos frisören visa reklam för pizzabagaren och tvärtom.

– Vi ser en trend där reklam inte enbart visas upp på jätteskärmar på stan, utan också på enklare skärmar hos olika affärsidkare. Med vårt system öppnas en småskalig helt ny marknad för både skärmägare och annonsörer, säger Pierre Elzouki.

Systemet klarar i princip av allt från enkla meddelanden till avancerade tv-program, men OptimalBits väljer att fokusera på reklammarknaden.
Pierre Elzouki jämför Castmill med reklamnätverk som finns på Internet, men poängterar att här är fokus på fysiska skärmar – så kallad digital signage. Systemet är inte begränsat till en viss storlek av skärmar och OptimalBits ser sig inte som en konkurrent till de stora reklamdistributörerna utan konkurrerar snarast mot reklamlappar, affischer och flyers.

OptimalBits startades av programmeraren Manuel Astudillo 2011, och har sedan dess arbetat i hemlighet med systemet som nu är redo för lansering. Företaget har idag tre heltidsarbetare.

– Vi har en långsiktig plan och ska först skapa en kritisk massa av användare. Först när systemet fungerar perfekt och är helt idiotsäkert ska vi börja ta betalt, vilket innebär i höst eller nästa vår, säger Pierre Elzouki.

Manuel Astudillo arbetade som programmerare på Scalado i närmare åtta år, på slutet som forskningschef. Pierre Elzouki är en av grundarna till Scalado och han har även grundat mobilmultimediabolaget Raviteq, vars verksamhet numera är nedlagd. /Anders Frick

Pierre Elzouki och Manuel Astudillo, som båda arbetat länge för Scalado, lanserar nu en tjänst som gör det möjligt att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Från 40 miljoner till 40 miljarder

    Sedan Fredrik Tiberg klev in som vd för Camurus har bolagets värdering gått från 40 miljoner till 40 miljarder kronor. Rapidus träffar honom på huvudkontoret i Lund för att höra om vägen dit och planerna framåt.

  • Skånska högutdelare – så mycket delar de ut

    Vår och sommar är utdelningstider. Rapidus har tittat igenom 1 000 onoterade skånska företag och hittat högutdelarna, och vilken familj som får mest.

  • Hänt i vecka 27

    Fastighetsbolagen Catena och Wihlborgs kom med rapporter, Prolight fick in sina 100 miljoner och två börs-vdar lämnar sina poster. Det är några av den gångna veckans nyheter.


  • Glad midsommar!

    Kära Rapidusläsare, ett nytt ”läsår” har gått och vi på redaktionen trappar ned tempot i några veckor. Vi tittar tillbaka på ett intensivt år med många nyheter och event.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.

  • Kommer AI ta våra jobb?

    Kommer AI att stjäla våra jobb, eller kan den bli vår största tillgång? Med en av Europas högsta arbetslöshet växer oron över hur framtiden kommer att se ut för Sveriges arbetskraft. Nu krävs både mod och ansvarstagande, skriver Jan Dahlqvist.

  • Landet lagom är fullt av enhörningar

    Det råder en bild av att det är svårt att resa riskkapital i Sverige. Det är inte helt sant. I själva verket har Sverige ett av Europas starkaste ekosystem för riskkapital. Det skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist med uppmaningen: Våga drömma, våga stötta.

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Småföretagen betalar priset för Trumps tariffer

    USA:s handelskrig med resten av världen påverkar alla, men i synnerhet små företag. För Sofia, småföretagare i Småland är detta inte storpolitik, det är vardag. Hon är en av dem som får betala priset för global osäkerhet, skriver Rapidus krönikör och delägare Jan Dahlqvist.

  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.