tisdag 13 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mærsk Datas jagt på webeksperter lykkes

Mærsk Data, der er datterselskab af A.P. Møller Gruppen, er efter en måned med den største jagt på webeksperter i Mærsk Datas historie – og formentlig med en af de største jobkampagner i Danmark – lykkedes med at tiltrække 50 unge webeksperter, som kan de nye webteknikker.

— Det var svært. De fleste sidder i jobs i forvejen, fortæller Mærsk Datas informationschef, Marie Louise Arenfast.

Som kuriosum medfører kampagnen, at Mærsk Data nu forsøger at komme i Guinness Rekordbog for den største bannerannonce på 1200 kvadratmeter, som indtil for to uger siden hang på stilladset på Mærsk Datas nye hovedkvarter på Vibenhus Runddel i København.

Dertil er der 125 billboards i Danmark, heraf 90 i Hovedstaden, og utraditionelle indslag som radiospots på popradioerne Voice og Uptown samt uddeling af chokoladefrøer og postkort.

Kampagnen til 1.170.000 kroner gav 275 ansøgninger. 15 er ansat og knap 15 skal til august på tre måneders webcollege hos Mærsk Data. Den resterende snes nye web-folk kommer senere fra ansøgerbunken.

— Det er gået rimeligt godt, konstaterer Marie Louise Arenfast, som påpeger, at lokkemidlet mere er fremtidsmuligheder fremfor påstande om at være lønførende.

For Mærsk Data er kampagnen både en løsning på et akut personaleproblem, som gælder hele IT-branchen, og et signal om, at Mærsk Data ekspanderer. På tre år er Mærsk Datas omsætning mere end tredoblet til 1,7 milliarder kroner i 1999.

Mærsk Data, der er datterselskab af A.P. Møller Gruppen, er efter en måned med den største jagt på webeksperter i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, “kinesiska Volvo”.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i Danmark i september

    En dansk trafikprofessor dissar de svenska planerna på en ny Öresundsförbindelse. Det är det mest uppseendeväckande uttalande som gjorts om Sverige i danska medier den senaste månaden.