Från källarföretag till ett komplicerat tekniskt pussel, uppbyggt av ett myller av IT-system från olika leverantörer. De allt mer komplexa e-handelssystemen står i fokus när Nordic eCommerce Knowledge till hösten drar igång en ny konferens i Malmö med siktet inställt på en internationell storpublik.
I maj arrangerade Nordic eCommerce Knowledge den tioende upplagan av Nordic eCommerce Summit i Stockholm. Till november ska mässan få en skånsk uppföljare med mål att under två dagar locka 2.500 besökare till Malmö Arena.
— Vi har letat länge efter en region eller stad som är beredda att satsa på det här området. Malmö har storföretag som Cdon och Boozt, men även många mindre talanger. Dessutom finns närheten till Köpenhamn med en internationell flygplats, säger Sarah Wittbom, vd på Nordic eCommerce Knowledge.
Hon uppskattar att runt 40 procent av besökarna blir internationella. De kommer bland annat få höra talare diskuterar en utveckling där e-handelssystemen byggs upp av allt fler externa leverantörer.
— För inte så länge sedan räckte det med att du hade ansvarat för ett nyhetsbrev för att du sedan skulle utveckla företagets e-handelsbutik. I dag finns det en helt annan teknisk kompetens och just att få de olika systemen att fungera väl tillsammans är det pussel som många bolag brottas med just nu, säger Sarah Wittbom.
Bakom Nordic eCommerce Summit SouthWest står förutom Nordic eCommerce Knowledge också Malmö stad, Region Skåne, Klarna och Posten.
Joel Lyth