torsdag 27 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skånsk snabbväxare kartlägger fönstershoppare på webben

När webbsidan tar över rollen som skyltfönster ökar även möjligheterna att kartlägga de som tittar. Malmöbaserade ProspectEye har under 2012 dubblat omsättningen sedan en rad storbolag börjat använda en molntjänst som håller koll på möjliga kunder bland besökarna inne på hemsidan.

ProspectEye grundades 2007 av Apsis tidigare teknikchef Jonas Blanck och Mathias Thulin, med en bakgrund som säljansvarig på Lundalogik som utvecklar kundhanteringsmjukvara. Sedan molntjänsten lanserades några år senare har omsättningen växt snabbt, under 2012 dubblades siffran till åtta miljoner kronor med en vinstmarginal på nära 20 procent, uppger Mathias Thulin.

Framförallt är det vid försäljning mellan företag som ProspectEyes teknik ska fungera som ett stöd till säljkåren. Bland kunderna finns i dag Canon, Tre, Wihlborgs, Ystad Saltsjöbad och Bambuser.

— 50 procent av alla köpprocesser börjar på webben, det är den viktigaste kanalen. Det vi gör är att identifiera vilka bolag som är inne på sajten och var de befinner sig i köpprocessen, säger Mathias Thulin.

ProspectEye har i dag 15 anställda, ytterligare ett 10-tal ska rekryteras under året. Bolaget är på väg att flytta in i större lokaler i centrala Malmö. ProspectEye ägs till största delen av Mathias Thulin och Jonas Blanck. Styrelseordförande är Hilanders grundare Ulf Strömqvist.

Erik Olausson

När webbsidan tar över rollen som skyltfönster ökar även möjligheterna att kartlägga de som tittar. Malmöbaserade ProspectEye har under 2012 […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Iconovo fyller kassan – igen

    Iconovo arbetar vidare för att inhalatorerna ska nå marknaden. Men bara ett halvår efter en större nyemission är det dags att resa pengar igen.

  • Doros börsdagar är räknade

    Norska Xplora har ökat sitt ägande till över 90 procent av aktierna i Doro, Malmöbolaget som tillverkar mobiltelefoner för äldre. Nu väntar tvångsinlösen och en avnotering.

  • Ny handelsplattform för onoterat

    När en ny handelsmarknad för onoterade aktier lanseras är Sedermera från Malmö den enda rådgivningsfirman som får vara med. – Vi kommer få tillgång till ett helt nytt deal flow.


  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Börsen gäspar åt Mildefs fantomtillväxt

    Mildef i Helsborg levererar fantomsiffror, ändå togs rapporten emot med en fallade aktiekurs på torsdagen. Inter heller Bonesupport lyckades slå marknadens hög uptrissade förväntningar.

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.