Lundabolaget Additimotions teknik används redan av Sony, Duni och Bravida för att spåra paketleveranser. Nu jagar ledningen en miljoninvestering för att kunna satsa hårdare på den nordiska e-handelsmarknaden.
Genom att sammanställa information från transportfirmor och andra aktörer i leveranskedjan ska Addimotions molntjänst ge en överblick över paketflödena och göra det enklare att notera avvikelser. Tanken är bland annat att kunna agera proaktivt i kundtjänsten när kedjan brister.
— Det stora problemet är inte de kunder som hör av sig och är förbannande, det kan du oftast hantera. Det stora problemet är den grå massan som blir förbannade men inte säger något utan slutar att handla, säger Jörgen Larsson.
Han är marknadschef på Additimotion, som i dagsläget sysselsätter tre personer men även lägger en del utvecklingsarbete hos Lundabolaget Presis. Tekniken har utvecklats under några år tillsammans med en handfull testkunder och de första intäkterna kommer från Sony och frisörsgrossisten Headbrands. Men det är inom e-handel som Jörgen Larsson ser det grönaste betet. Bolaget har nyligen slutet ett samarbetsavtal med Helsingborgsbaserade Order Nordic för att kunna nå deras kunder. Bland dem finns CDON, Discshop och Ellos.
Addimotion, som sitter på Ideon Innovation, ägs i dagsläget till sin helhet av vd:n Robert Clarén. Enligt Jörgen Larsson planerar bolaget dock att plocka in 4-7 miljoner kronor i riskkapital för att rampa upp marknadssatsningarna i Norden.
Erik Olausson