Medan Apple håller sin App Store i ett järngrepp sker försäljningen av Androidappar i betydligt fler kanaler. Nu lanserar Malmöbolaget Crunchfish sin egen konkurrent till Googles Android Market.
Sedan Google lanserade Android Market 2008 har teknikjätten haft vissa problem med marknadsplatsen. Till skillnad från Apples App Store finns ingen kontroll över vilka program som läggs ut och intresset för att betala för appar på Market är mycket lägre än vad det är på App Store.
— Med vår marknadsplats får man en bra överblick och kan enkelt söka efter grejer. Det finns säkert hundra olika appstores i dag, men ingen där man kan söka i systemet på något smidigt sätt, säger Paul Cronholm, VD på Crunchfish.
Crunchfish hoppas på sikt licensiera ut tekniken till mobiloperatörer. Pengar ska bolaget tjäna genom reklam och att dela på inkomsterna från appförsäljningen.
Malmöbaserade Crunchfish utvecklar mjukvara, exempelvis appar, men även teknik för reklamvisning i mobiltelefonen. På mobilmässan i Barcelona ska bolaget även lansera teknik för att visa 3D-effekter på skärmen.
— I år kommer det telefoner med 3D-skärmar, men de är dyra. Vi gör istället en budgetvariant som emulerar 3D på telefoner med vanliga skärmar. Det blir visserligen inte lika bra som med äkta 3D-skärmar, men ger i alla fall en god upplevelse när man spelar spel, har videokonferenser och liknande, säger Paul Cronholm.
Anders Frick