fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmö Arena får dansk marknadsföring för miljoner

Handbolls-VM ger Malmö Arena en marknadsföringseffekt värd ett tvåsiffrigt miljonbelopp i Danmark. Det menar bedömare som Rapidus talat med inför kvällens match mellan Sverige och Danmark.

Simon Bastainsen, affärschef på sponsorförmedlaren Promovator i Köpenhamn som tidigare bland annat jobbat med marknadsföring av arenor, pekar på de tusentals danska supportrar som tar sig till arenan och de höga tittarsiffrorna för matcherna på dansk tv.

— Vi är uppe i ett tvåsiffrigt miljonbelopp i värde för varumärket Malmö Arena när vi lägger samman exponeringen i tryckt media, på webben och i tv, säger han till Rapidus.

Genom att Malmö finns med i namnet har även staden i sig fått del av varumärkeseffekten, menar Simon Bastainsen. Någon sådan effekt finns exempelivs inte för arenan ”Jyske Bank Boxen” i jylländska Herning, där kvinnornas handbolls-EM spelades i december.

Med 80 meter till entrén från Hyllie station är Malmö Arena inget långväga resmål för de flesta danskar. Öresundsbron har också noterat en tioprocentig ökning av trafiken i samband med matcherna.

Arne Bang Mikkelsen, chef för Bella Center i Ørestad, beskriver arenans genomslag i Danmark som ”helt fantastiskt”. Han har själv stått värd för enorma internationella arrangemang som FN:s klimattoppmöte och är en av förespråkarna för en köpenhamnsk arena i Ørestad.

— Men där blir Malmö Arena en mycket hård konkurrent. Danskarna har verkligen tagit den till sig, säger Arne Bang Mikkelsen.

Han får medhåll från Kenneth Cortsen, expert på varumärkesbyggande inom sportvärlden och konsult för Dansk Idrætsforbund. Men Köpenhamn har inte gett upp kampen om framtidens stora idrottsevenemang. Till våren presenteras en slutlig rapport om hur en multiarena kan byggas i huvudstadsområdet. Arne Bang Mikkelsen hoppas i sin tur på framtida samarrangemang över sundet, som ett danskt-svenskt ishockey-VM.

Klik her for at se en dansk version af artikeln

Keld Broksø

Handbolls-VM ger Malmö Arena en marknadsföringseffekt värd ett tvåsiffrigt miljonbelopp i Danmark. Det menar bedömare som Rapidus talat med inför kvällens […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott.