torsdag 30 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

|  
|  

Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning som ska möta EU:s tillgänglighetskrav.

EU:s nya Tillgänglighetsdirektiv ställer krav på att en hemsida ska vara tillgänglighetsanpassad så att en person med funktionsnedsättning också kan ta till sig innehållet fullt ut. Tidigare gällde tillgänglighetskraven främst offentliga aktörer, men sedan juni i år inkluderas också de flesta företag i den privata sektorn – om de omsätter mer än 2 miljoner euro. 

Ett företag som inte åtgärdar brister enligt direktivet riskerar böter på allt från 10 000 kronor upp till 10 miljoner kronor.

Det är svårt att bedöma hur stor efterlevnaden av tillgänglighetsreglerna är. Men under förra året blev 146 sidor anmälda till Digg, Myndigheten för digital förvaltning, som tillsammans med Post- och telestyrelsen ansvarar för tillsynen av sidorna.

Max och Farouk Tairi

— De bryr sig inte fram tills de får böter, då vill de bli tillgängliga, säger Max Tairi, som grundat bolaget Easeacess24 tillsammans med sin bror Faruk Tairi.

Bolaget erbjuder en lösning där deras programmerare manuellt ändrar koden på hemsidan, samt lägger till en AI-driven widget som, vid behov, kan anpassa sidans utseende efter de särskilda behov som en person har. Att allt innehåll förblir exakt som det såg ut innan, men färger, storlek, kontraster med mera förändras så att den också fungerar för någon som har en funktionsnedsättning – exempelvis en synnedsättning eller dyslexi.

— Man kan ha olika problem, men med vår widget så kan sidan anpassas så att den funkar för den som har ett specifikt problem, säger Max Tairi.

Stor EU-marknad

Eftersom bolaget arbetar för att möta krav på EU-nivå är det hela den europeiska marknaden som bolaget riktar sig. Hur mycket marknaden är värd är vet inte Max Tairi, men han säger att det är många människor som berörs av utmaningarna med tillgänglighet.

— Det är 20 procent av marknaden som har en funktionsnedsättning och av dem använder 75 procent internet dagligen. Behovet finns eftersom kravet finns. Bolag börjar få böter, det betyder att de som inte tänker på det nu kommer börja göra det.

Tjänsten har tagit cirka ett år att utveckla, men det är 25 års erfarenhet av tillgänglighetsexpertis som går in i bolaget. Max Tairi och hans bror Faruk driver sedan början på 90-talet företaget Europea, som genom varumärket T-meeting erbjuder en telefonitjänst för personer med funktionsnedsättning. Den kan till exempel hjälpa en döv eller blind person att i realtid få telefonsamtalet översatt till ljud eller text.

Under pandemin sprängde Europea 20-miljonersvallen i omsättning och har därefter ökat varje år till att nu ligga på en årlig omsättning på drygt 24 Mkr. Sverige har hittills varit den enda marknaden, men nu har Europea påbörjat sin lansering i Norge.

— Norge är en av de största tillgänglighetsmarknaderna i världen, för de är så välorganiserade. Vi har märkt att intresset där är stort, säger Max Tairi.

Julia Fryklund

Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Alfa Laval trefaldigar innovation i Lund

    Först var det Tetra Pak med innovationscentret Biotech Heights. Nu investerar Alfa Laval i ytterligare ett i Lund. Rapidus var på plats när det ceremoniella första spadtaget togs på onsdagen.

  • Lämnade tv-jobbet för mammaträning

    Gravida vet inte alltid hur eller vad de får träna under graviditeten. Det tog tv-reportern Isabella Boltenstern fasta på och startade appen Mammaträning som guidar svenska kvinnor både före och efter att de föder barn. Nu ska appen ut i världen.

  • ”Ännu ett skitkvartal”

    ”Det känns som att jag skrivit samma vd-ord flera kvartal i rad nu, att nu är det dåligt men snart blir det bätrre”. Det säger Oscar Ahlgren, vd för finansrådgivaren Västra Hamnen Corporate Finance. Vändningen låter helt enkelt dröja på sig.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.