Danmarks största arbetsgivarorganisation, Dansk Industri, gläds överraskande åt att inte bara den svenska utan även den danska staten lämnar huvudägarskapet i SAS. I stället går den danska miljardären Henrik Lind in med 1,2 miljarder svenska kronor.
På tisdagen kom nyheten att ett konsortium med den amerikanska riskkapitalfonden Castlelake, flygjätten Air France-KLM och Lind Invest, under ledning av den danske miljardären Henrik Lind, tillsammans med enbart danska staten hädanefter kommer att vara ägare till SAS. Totalt investerar de 12,9 miljarder kronor i flygbolaget.
Dansk Industris positiva inställning till ett statligt utträde är häpnadsväckande. Det kommer från den tidigare danska skatteministern med flera SAS-regeringsavtal bakom sig, Karsten Lauritzen. Från 2022 har han varit chef för underavdelningen DI Transport och är nu ute ur Folketinget. Som DI-chef hoppas han att de nya SAS-ägarna, som på tisdagen presenterades på SAS huvudkontor i Stockholm, ska skydda SAS från “obefogad politisk inblandning”.
– Ett nytt ägarskap, där stater blir minoritetsägare snarare än majoritetsägare, kommer att skydda SAS från en omotiverad politisk inblandning. Det är precis vad SAS behöver på sin resa för att bli ett livskraftigt flygbolag. Jag ser positivt på SAS framtid, säger Karsten Lauritzen till magasinet Check-In.
– Politiker är bra på politik, men inte bra på företagsledning. SAS har lidit av detta ibland. Medan andra flygbolag kom ut ur covid-19-nedstängningen väl har det varit svårare för SAS att återhämta sig. Det beror bland annat på statlig inblandning, fortsätter han.
Danska staten är fortfarande minoritetsägare med en ägarandel på 25,8 procent. I juni 2022 drog sig Sverige ur alla framtida statliga kapitalökningar i SAS. Under 2022 genomgick SAS sin senaste omstrukturering i samband med SAS Forward-planen. Den innebar en konvertering av skulder på 20 miljarder kronor till aktier och nytt kapital på 9,5 miljarder kronor. Detta efter flera år av svenska miljardsubventioner till SAS.
Att danska staten fortsätter som minoritetsägare hänger samman med de många arbetstillfällen på Köpenhamns flygplats och hotell som SAS medför.
Mest överraskande är Henrik Linds stora privatinvestering i SAS via Lind Invest. Han grundade energihandelsbolaget Danske Commodities, som 2018 såldes till norska Equinor för 3 miljarder danska kronor. Han har aldrig tidigare investerat i flyg. Han har dock tjänat en slant på båttrafik, när han sålde sin andel av färjorna i Mols-Linjen till riskkapitalfonden EQT 2020 för 1,2 miljarder danska kronor. Han är också känd för att ha gett 138 miljoner danska kronor till sin lokala fotbollsklubb i Århus, AGF.
– SAS gör betydande framsteg med SAS Forward-planen. Vi ser stora möjligheter för företaget. Vi är stolta över att vara en del av detta nya, välbehövliga transformativa steg för SAS, säger Henrik Lind i ett uttalande.
Lind Invest äger nu 8,6 procent av kapitalet och 10 procent av konvertibelskulden i SAS. Totalt investerar Henrik Lind 1,2 miljarder svenska kronor i SAS. Sedan 2018 har Lind Invest gjort ett resultat efter skatt på 5,7 miljarder danska kronor.
De stora förlorarna är befintliga aktieägare. På sikt kanske även huvudkontoret i Stockholm. Under presskonferensen i Stockholm vid ägarbytet sa vd Anko van der Werff att SAS inte har planer på att flytta sitt huvudkontor från Stockholm till Köpenhamn, trots att den svenska staten inte längre är en betydande ägare i SAS. I verkligheten är det de nya ägarnas beslut.
Jacob Pedersen, chef för aktieanalys på Sydbank, menar att det var förutsägbart att gamla aktieägare skulle bli de stora förlorarna.
– SAS-aktien har handlats helt utan förnuft och verklighet i ett år. SAS ledning har varnat för vad som kommer, men ingen har lyssnat, säger han till Euroinvestor.
Den kommande avnoteringen från börsen kommer att påverka 225.000 aktieägare i SAS. Enligt Jacob Pedersen kommer börsvärden på upp till 1,5 miljarder danska kronor att försvinna i tomma intet när SAS aktier väntas sjunka mot noll. Jacob Pedersen rekommenderar försäljning.
Keld Broksø