fredag 22 november 2024

inloggad som

Sjöbergska huset bygger ut

|  
|  ,

Kommunikationskoncernen Sjöbergska huset i Malmö förvärvar varumärkesbyrån Plan V. Vd Jens Grip utesluter inte fler förvärv i år.

–Vi var försiktiga med förvärv under högkonjunkturen, det fanns för många bolag som var orimligt prissatta utan att leverera värde. Nu kan vi börja göra den här typen av affärer, säger Sjöbergska husets vd Jens Grip.

Är det rea på bolag?

– Inte rea, men värderingarna är mer rättvisande. Vi har än så länge arbetat i det tysta, med stora kunder som Tetra Pak, Lån & Spar Bank och ESS, men nu är det dags att sluta flyga under radarn. Jag skulle inte bli förvånad om vi får till en till affär i år.

Plan V blir koncernens femte bolag, inklusive moderbolaget. Idén är att de ska komplettera varandras erbjudanden till respektive kunder. Efter affären omsätter koncernen omkring 25 miljoner kronor och har 35 anställda.

– Vi har en stor spridning på vår personal, allt från seniora ledare till unga talanger inom olika specialområden, säger Jens Grip, till höger i bild.

De övriga dotterbolagen är webbyrån 040, open source-bolaget Odd Hill och Oawa, On a Wednesday Afternoon, ett konsultbolag som fokuserar på digitala strategier. Odd Hill är störst och står för mer än hälften av koncernens omsättning.

Plan V, eller Eskart som bolaget heter, omsatte 1,7 Mkr förra året och drivs av bröderna Mikael och Kalle Eskilsson. Parterna vill inte gå ut med vad affären är värd.

– Du ställer konkreta frågor, men mina tankar är mer visionära med fokus på våra framtidsmöjligheter. Vi behövde en partner som ger oss ett större sammanhang, vilket är något som våra kunder efterfrågar. Nu kan vi accelerera, säger vd Mikael Eskilsson, till vänster i bild.

Emiliano Strauss

Kommunikationskoncernen i Malmö förvärvar varumärkesbyrån Plan V. Vd Jens Grip utesluter inte fler förvärv i år.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad