Medeonbolaget Smartcare Analytica, som sedan ett år tillbaka har sin digitala plattform för vårdcentraler på den indiska marknaden, stängde nyligen en nyemission på runt 3 miljoner kronor. Pengarna ska användas till att “sälja så mycket man kan” när Indien håller på att digitalisera hela sjukvården.
Indiska myndigheter håller på att driva igenom en digitalisering av hälso- och sjukvården i landet. En digital plattform sätts upp där läkare, laboratorier, apotek och sjukhus ska ansluta sig. Läkarna blir tvungna att skicka recept digitalt vilket är en stor omställning i Indien, där papper och penna oftast används.
– Myndigheternas plattform är i princip redan byggd och vår försäljning kan komma att explodera. Vår målgrupp är Indiens cirka tre miljoner privata kliniker för primärvård och två miljoner apotek, säger Henrik Uddén, Smartcare Analyticas ekonomichef, som grundade bolaget tillsammans med vd Surendra Kumar (tv).
Bolagets molnbaserade plattform, med tillhörande mobila appar för läkare och patienter, hanterar allt från tidsbokning och patientjournaler. Även apoteks- och laboratorietjänster ingår.
Smartcare Analyticas helägda dotterbolag i Indien sköter försäljningen. Förra året hade bolaget sin kommersiella start och har hittills 2.700 indiska läkare anslutna till plattformen.
– Årets mål för omsättningen är mycket högre än förra årets. Vi hoppas ha minst 50 säljare i Indien vid årets slut. Vi har bestämt oss för att inte expandera till nya länder förrän tidigast om ett år, säger Henrik Uddén.
Elisabet Ottosson