torsdag 13 mars 2025

inloggad som

Avionero planerar kraftig expansion

|  
|  

Före årsskiftet lanserade Avionero en uppgraderad version av sin resesöktjänst, med utökad flexibilitet för användarna bland annat genom upplevelsebaserade sökalternativ. Nu har grundaren Lars Kristensson samlat på sig data som han tror kommer att skaka resebranschen och siktar därför på att ta in nytt kapital.

– Det finns oändligt med konkurrerande resebokningssajter och meta-söktjänster men de erbjuder inget bra stöd för flexibla resenärer. Alla deras lösningar är baserade cachad data, som gör att priserna väldigt sällan stämmer överens med verkligheten. Som användare tvingas man göra mängder med olika sökningar, säger Avioneros grundare och vd Lars Kristensson.

Malmöbolagets tjänst är kopplad mot både flygbolagens sökmotorer och meta-söktjänsterna, som Momondo. Man kan söka på breda och vaga parametrar som land, kontinent, väder eller aktiviteter. Sökningarna sker i realtid och utan att lämna sajten kan man med en enda sökning boka flyg, boende och upplevelser. Det ska för kunderna resultera i billigare resor och en betydligt bättre användarupplevelse.

– Vi löser verkligen ett användarproblem och är först med att samla allt på ett ställe. Vår data visar att allt fler användare hittar till oss och kommer tillbaka, utan någon ökad marknadsföring, säger Lars Kristensson.

Den nya söktjänsten ger Avionero, enligt Lars Kristensson, ett strukturellt övertag mot resten av branschen.

– Våra konkurrenter har separata produkter, med separata annonser och i vissa fall separata team. Marginalerna för de olika produkterna ser väldigt olika ut. På flygen är marginalerna låga men man säljer större mängder och konverteringsgraden är normalt högre. Boende och upplevelser har däremot höga marginaler men det är väldigt dyrt att nå fram med sin marknadsföring, säger han.

Genom att samla allt på en plats lyckas Avionero, enligt Lars Kristensson, konvertera de ”billigare” flygkunderna till mer lönsamma hotell- och upplevelsekunder. Detta ska ge Malmöföretaget både bättre konverteringsgrad på marknadsföringen och bättre marginaler på sin produkt jämfört med resten av branschen.

Nästa steg för Avionero är att finansiera en internationell expansion och först siktar Lars Kristensson på att ta in minst en miljon euro.

– Detta är hur skalbart som helst. Nu har vi tillräckligt med data för att visa att vi har en överlägsen modell som kan slå ut marknaden. Vi har bättre marginaler och behöver nu bara tillräckligt med marknadsföringskapital. Det finns egentligen inga gränser för hur mycket kapital vi kan ta in, men vi siktar på en miljon euro i första omgången, säger han till Rapidus

Emiliano Strauss

Före årsskiftet lanserade Avionero en uppgraderad version av sin resesöktjänst, med utökad flexibilitet för användarna bland annat genom upplevelsebaserade sökalternativ. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.

  • Refined raffinerar marginalen

    IT-bolaget Refined i Malmö är något så ovanligt som ett scaleup-bolag som står på egna fötter med vinst. Medgrundaren Emil Sjödin lägger ett 2024 bakom sig med höjd marginal.

  • AI-bolaget gasar på med kändisänglar

    Helsingborgsbolaget Klang AI fyller på kassan med en nyemission och får välkända lokala profiler i ägarlistan.

  • Tretton37 i konkurs

    Det tidigare så framgångsrika IT-bolaget Tretton37 i Lund har ansökt om konkurs. Aktierna är pantsatta till en bank.

  • Mobill tar upp jakten på parkeringsjättarna

    Parkeringsappföretaget Mobill i Malmö satsar hårt med stärkt kassa och en nylanserad app – och tar därmed upp kampen med den många gånger större aktören Parkster i Lund.