fredag 5 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmöbyrå digitaliserar anrik bondepraktika

|  
|  

Digitalbyrån 24HR inleder ett stort projekt med Malmödoldisen Gullviks, som omsatte 850 miljoner kronor 2020. Malmöbyrån ska nu digitalisera den nästan 90-åriga publikationen Gullvikspraktikan.

– Det är nu ett av våra stora projekt. Vi har haft en lång dialog med Gullviks om att digitalisera Gullvikspraktikan, men de har aldrig kommit till skott. Jag vet inte om pandemin spelade in, men nu har de beslutat att ta steget, säger Mattias Fredriksson, kundansvarig på 24HR och projektledare över Gullviksprojektet. 

En bondepraktika är en folkbok, det vill säga ett alster som historiskt skrevs och gavs ut för breda massor, i det här fallet bönder. Gullvikspraktikan trycks i 8.000 exemplar och används av lant- och skogsbrukare samt aktörer inom trädgårdsindustrin. Den innehåller information om exempelvis tillväxtstadier, ogräs och insekter, samt ger rekommendationer på hur de ska hanteras – bland annat med hjälp av Gullviks växtskyddsprodukter. 

– Dagens Gullvikspraktika trycks på papper och postas till kunderna. Det är onödigt omständigt och om någon decimal blir fel kan det få väldigt stora konsekvenser. Den digitala versionen kommer att uppdateras löpande och kan skicka notiser och påminnelser. Vi kommer dessutom att kunna få in en del ny geodata som till exempel kan ta hänsyn till skillnaderna mellan olika delar av Sverige. I ett så avlångt land är det omöjligt att alltid vara i fas med klimatet. 

Bland 24HRs övriga kunder märks företag som Orkla, Mercedes-Benz, Resurs Bank, AWA, Skånemejerier och Hypergene. 

– Den röda tråden är att alla har olika databaser som ska presenteras i bra och snabbt webbgränssnitt. De har olika system som ska tala och integreras med varandra, säger Mattias Fredriksson. 

Emiliano Strauss

Digitalbyrån 24HR inleder ett stort projekt med Malmödoldisen Gullviks, som omsatte 850 miljoner kronor 2020. Malmöbyrån ska nu digitalisera den […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Dugs vd: ”Vi har inte dolt någonting”

    Nasdaqs hot att avnotera Dug Foodtech från First North kan vara en ”spill over-effekt” från händelser i andra bolag. Det säger vd Helene Nielsen när hon för första gången kommenterar situationen och menar att bolaget inte undanhållit något.

  • SLP trycker på gasen

    Det Erik Selin-dominerade fastighetsbolaget SLP gasar på med en riktad nyemission på 800 Mkr, bara några dagar efter ett miljardförvärv. – De nya pengarna ska gå till fler förvärv, säger vd Filip Persson.

  • Cloetta tar över Saabs kontor

    Det blir choklad istället för vapen när Cloetta tar över Saabs lokaler i ”Werket” nästa år. Det innebär att konfektyrföretaget flyttar sitt största skandinaviska kontor från centrala Malmö till Dockan.


  • Storbolagen har långt kvar med AI

    Varken Alfa Laval eller Ikea når ännu sina kunder med något som producerats med hjälp av AI. Eller i alla fall bara indirekt och en extremt liten del. Det framgick vid en frukost på torsdagen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.