Digitalbyrån 24HR inleder ett stort projekt med Malmödoldisen Gullviks, som omsatte 850 miljoner kronor 2020. Malmöbyrån ska nu digitalisera den nästan 90-åriga publikationen Gullvikspraktikan.
– Det är nu ett av våra stora projekt. Vi har haft en lång dialog med Gullviks om att digitalisera Gullvikspraktikan, men de har aldrig kommit till skott. Jag vet inte om pandemin spelade in, men nu har de beslutat att ta steget, säger Mattias Fredriksson, kundansvarig på 24HR och projektledare över Gullviksprojektet.
En bondepraktika är en folkbok, det vill säga ett alster som historiskt skrevs och gavs ut för breda massor, i det här fallet bönder. Gullvikspraktikan trycks i 8.000 exemplar och används av lant- och skogsbrukare samt aktörer inom trädgårdsindustrin. Den innehåller information om exempelvis tillväxtstadier, ogräs och insekter, samt ger rekommendationer på hur de ska hanteras – bland annat med hjälp av Gullviks växtskyddsprodukter.
– Dagens Gullvikspraktika trycks på papper och postas till kunderna. Det är onödigt omständigt och om någon decimal blir fel kan det få väldigt stora konsekvenser. Den digitala versionen kommer att uppdateras löpande och kan skicka notiser och påminnelser. Vi kommer dessutom att kunna få in en del ny geodata som till exempel kan ta hänsyn till skillnaderna mellan olika delar av Sverige. I ett så avlångt land är det omöjligt att alltid vara i fas med klimatet.
Bland 24HRs övriga kunder märks företag som Orkla, Mercedes-Benz, Resurs Bank, AWA, Skånemejerier och Hypergene.
– Den röda tråden är att alla har olika databaser som ska presenteras i bra och snabbt webbgränssnitt. De har olika system som ska tala och integreras med varandra, säger Mattias Fredriksson.
Emiliano Strauss