torsdag 17 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

K for Contact lanserar säkra kontaktformulär

|  
|  

K for Contact – en tjänst som ska göra det lättare för företag att samla in, kontrollera och uppdatera kunduppgifter utan att bryta mot GDPR – planerar att lansera sina säkra kontaktformulär i vår.

– Vi vänder på den gängse modellen idag som handlar om att samla på sig andras kontaktuppgifter till kundregister och nyhetsbrev. Med vår tjänst sätter vi individen i kontroll och värnar om integriteten. Själva appen fungerar fullt ut och vi har under året sökt en kund för att få en plattform att nå ut med, säger Magnus Lindgren, grundare av K for Contact.

Den framtida intäktsmodellen går ut på att företag ska kunna prenumerera på själva tillgången till personuppgifter. K for Contact ska fungera som en säkerhetstjänst som verifierar att uppgifterna är rätt och att de skyddas enligt GDPR. Kontaktformulären ska enligt Magnus Lindgren ses som ett första steg på vägen mot att skapa en bredare prenumerationstjänst. Idén är en tjänst som bygger upp kvalitativa kontakter och därmed skapar förtroende mellan kund och företag.

– Man kan säga att vi fungerar som en trygg mellanhand. Nu riktar tjänsten in sig på kontaktformulär där vi står för en kvalitetsgranskning och fungerar som en typ av verifiering, för att skydda både avsändare och mottagare. Vårt erbjudande är något jag brinner för och vi söker efter samarbeten med folk som delar våra grundidéer om att värna integriteten på nätet, säger han.

Planen är att lansera tjänsten under våren 2022.

– Vi vet att många har bekymmer när det kommer till kontaktformulär idag. De hamnar lätt i spam-korgen och det kan bli problem när bottar eller personer skrivit en bokstav eller siffra fel. Detta blir ett första steg för oss, ett insteg mot ett större mål där individer ska få ta full kontroll över alla sina personuppgifter, säger Magnus Lindgren.

Julia Eriksson

K for Contact – en tjänst som ska göra det lättare för företag att samla in, kontrollera och uppdatera kunduppgifter […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Edda Knowledge vill göra fysiken roligare

    PODD: Edda Knowledge utvecklar interaktiva undervisningar i VR för gymnasieelever. Bolaget vill göra komplex fysik och kemi mer lättförståelig, med […]

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.


  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.