tisdag 19 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Rekordår för influencer-annonsörer

|  
|  

Malmöföretaget ProAd, som arbetar med annonsering i digitala medier, går mot ett rekordår och räknar med att öka sin omsättning med 70 procent jämfört med förra året. Företagets vd Magnus Noord ser framgångarna som ett tecken på att målgruppsstyrd annonsering tar allt större marknadsdelar jämfört med traditionell mediereklam.

– Ett Youtube-inlägg med någon populär matbloggare har mellan 500.000 och en miljon visningar. För att nå lika många i samma målgrupp genom traditionell tv-reklam måste en kund betala betydligt mer. Målgruppsstyrd annonseringen ger helt enkelt mer värde för pengarna, säger han.

ProAd säljer sponsrade inlägg och kampanjsamarbeten med flera kända bloggare inom framför allt bakning, matlagning och e-sport. Magnus Noord, som tillträdde som vd 2017, beskriver verksamheten som en slags managerroll för influencers.

– Vi representerar flera av Sveriges största matbloggare och sköter allt från försäljning, fakturering och rådgivning. De får väldigt många förfrågningar och då kan det vara tryggt att ha någon att diskutera med, som till exempel vad det innebär för varumärket att laga mat tillsammans med ett politiskt parti, säger Magnus Noord.

Förra året omsatte ProAd 36 miljoner kronor och hittills i år har bolaget kommit upp i en omsättning på omkring 40 miljoner kronor. Magnus Noord tror på en fortsatt stark tillväxt.

– Efter sommaren tog det rejält fart och vi har vuxit så det knakar. Jag tror inte att det handlar om att kunderna har större marknadsbudget, utan att de helt enkelt omfördelar marknadspengarna och satsar mer på målgruppsstyrd annonsering.

Sara Nkwe Assarsson

Malmöföretaget ProAd, som arbetar med annonsering i digitala medier, går mot ett rekordår och räknar med att öka sin omsättning […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Fåhraeus går in i Trackpaw

    Lundabolaget Trackpaw, med grundaren Liza Tchapanova Albrektson, fick sin kapitalrunda övertecknad sedan Industrifonden och Christer Fåhraeus fond FSG valt att gå in med varsin kontrollpost.

  • Mau Holding investerar

    Efter flera år med få satsningar gör Mau Holding en investering – i en musikapp för förskolan. Samtidigt införs en modell som ska göra att fler av universitetets affärsidéer når marknaden.

  • På nya jobb

    Skånska börsbolag möblerar om i toppen. En ny vd tar över rodret för att ge fart åt expansionen medan en annan bygger sitt team för att vända nedåtgående siffror.

  • Rapporter från vecka 34

    Mattor och sportartiklar går bra, medan mode går trögt. Det framgår av de kvartalsrapporter som kom i förra veckan.