lördag 17 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Rekordår för influencer-annonsörer

|  
|  

Malmöföretaget ProAd, som arbetar med annonsering i digitala medier, går mot ett rekordår och räknar med att öka sin omsättning med 70 procent jämfört med förra året. Företagets vd Magnus Noord ser framgångarna som ett tecken på att målgruppsstyrd annonsering tar allt större marknadsdelar jämfört med traditionell mediereklam.

– Ett Youtube-inlägg med någon populär matbloggare har mellan 500.000 och en miljon visningar. För att nå lika många i samma målgrupp genom traditionell tv-reklam måste en kund betala betydligt mer. Målgruppsstyrd annonseringen ger helt enkelt mer värde för pengarna, säger han.

ProAd säljer sponsrade inlägg och kampanjsamarbeten med flera kända bloggare inom framför allt bakning, matlagning och e-sport. Magnus Noord, som tillträdde som vd 2017, beskriver verksamheten som en slags managerroll för influencers.

– Vi representerar flera av Sveriges största matbloggare och sköter allt från försäljning, fakturering och rådgivning. De får väldigt många förfrågningar och då kan det vara tryggt att ha någon att diskutera med, som till exempel vad det innebär för varumärket att laga mat tillsammans med ett politiskt parti, säger Magnus Noord.

Förra året omsatte ProAd 36 miljoner kronor och hittills i år har bolaget kommit upp i en omsättning på omkring 40 miljoner kronor. Magnus Noord tror på en fortsatt stark tillväxt.

– Efter sommaren tog det rejält fart och vi har vuxit så det knakar. Jag tror inte att det handlar om att kunderna har större marknadsbudget, utan att de helt enkelt omfördelar marknadspengarna och satsar mer på målgruppsstyrd annonsering.

Sara Nkwe Assarsson

Malmöföretaget ProAd, som arbetar med annonsering i digitala medier, går mot ett rekordår och räknar med att öka sin omsättning […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.