torsdag 21 november 2024

inloggad som

Rekordår för influencer-annonsörer

|  
|  

Malmöföretaget ProAd, som arbetar med annonsering i digitala medier, går mot ett rekordår och räknar med att öka sin omsättning med 70 procent jämfört med förra året. Företagets vd Magnus Noord ser framgångarna som ett tecken på att målgruppsstyrd annonsering tar allt större marknadsdelar jämfört med traditionell mediereklam.

– Ett Youtube-inlägg med någon populär matbloggare har mellan 500.000 och en miljon visningar. För att nå lika många i samma målgrupp genom traditionell tv-reklam måste en kund betala betydligt mer. Målgruppsstyrd annonseringen ger helt enkelt mer värde för pengarna, säger han.

ProAd säljer sponsrade inlägg och kampanjsamarbeten med flera kända bloggare inom framför allt bakning, matlagning och e-sport. Magnus Noord, som tillträdde som vd 2017, beskriver verksamheten som en slags managerroll för influencers.

– Vi representerar flera av Sveriges största matbloggare och sköter allt från försäljning, fakturering och rådgivning. De får väldigt många förfrågningar och då kan det vara tryggt att ha någon att diskutera med, som till exempel vad det innebär för varumärket att laga mat tillsammans med ett politiskt parti, säger Magnus Noord.

Förra året omsatte ProAd 36 miljoner kronor och hittills i år har bolaget kommit upp i en omsättning på omkring 40 miljoner kronor. Magnus Noord tror på en fortsatt stark tillväxt.

– Efter sommaren tog det rejält fart och vi har vuxit så det knakar. Jag tror inte att det handlar om att kunderna har större marknadsbudget, utan att de helt enkelt omfördelar marknadspengarna och satsar mer på målgruppsstyrd annonsering.

Sara Nkwe Assarsson

Malmöföretaget ProAd, som arbetar med annonsering i digitala medier, går mot ett rekordår och räknar med att öka sin omsättning […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.