fredag 22 november 2024

inloggad som

Suntribe bäddar för internationell tillväxt

|  

Suntribe i Lund, som utvecklar och säljer ekologiska mineralbaserade solkrämer, har efter ett tufft pandemiår rest sig och knyter nu till sig nya försäljningspartners världen över.

– Förra året nådde vi inte våra uppsatta försäljningsmål på grund av pandemin men lyckades trots allt öka omsättningen till 3,5 miljoner. Ett dussintal av våra återförsäljare gick i konkurs så det var ett tufft läge. Nu har vi kommit ikapp och framtiden ser ljus ut, säger Suntribes medgrundare Julia Beyer.

I år har bolaget lyckats växa betydligt och siktar på en omsättning på mellan fem och sex miljoner innan året är slut. Produkterna har funnits tillgängliga för försäljning online via e-handelsbutiker i Sverige i drygt ett år och försäljningstillväxten ökar.

– Vi har växt med 40 procent i Sverige när vi jämför med 2020, mycket tack vare nätbutiker som Jordklok, Lyko och Apohem. Vi har även påbörjat försäljning i Asien där en ny partner i Hong Kong gjort oväntat bra ifrån sig.

Suntribe har slutit avtal med 17 nya försäljningspartners i Europa som fokuserar på att introducera produkterna för såväl apotek, kosmetikabutiker och aktörer inom sport- och outdoorbranschen. Bolaget har även fått uppmärksamhet i internationella medier och ska nu sikta in sig på sin första investeringsrunda, för att ytterligare sätta solcremen på världskartan.

– Vi är hittills helt självfinansierade men funderar på att ta in investerare i början på nästa år, säger Julia Beyer.

Julia Eriksson

Suntribe i Lund, som utvecklar och säljer ekologiska mineralbaserade solkrämer, har efter ett tufft pandemiår rest sig och knyter nu […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Sandberg donerar 100 Mkr

    Sandberg Development donerar 10 miljoner kronor per år i tio år till Malmö universitet. Pengarna ska gå till universitetets vattenforskning. 

  • 20 miljoner till Lejonkulans gäst

    Lundabolaget Saveggy stänger en emission som tillför bolaget cirka 20 miljoner kronor och nya tunga investerare.

  • Servettjätten köper kaffemuggsbolag

    Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.