Suntribe i Lund, som utvecklar och säljer ekologiska mineralbaserade solkrämer, har efter ett tufft pandemiår rest sig och knyter nu till sig nya försäljningspartners världen över.
– Förra året nådde vi inte våra uppsatta försäljningsmål på grund av pandemin men lyckades trots allt öka omsättningen till 3,5 miljoner. Ett dussintal av våra återförsäljare gick i konkurs så det var ett tufft läge. Nu har vi kommit ikapp och framtiden ser ljus ut, säger Suntribes medgrundare Julia Beyer.
I år har bolaget lyckats växa betydligt och siktar på en omsättning på mellan fem och sex miljoner innan året är slut. Produkterna har funnits tillgängliga för försäljning online via e-handelsbutiker i Sverige i drygt ett år och försäljningstillväxten ökar.
– Vi har växt med 40 procent i Sverige när vi jämför med 2020, mycket tack vare nätbutiker som Jordklok, Lyko och Apohem. Vi har även påbörjat försäljning i Asien där en ny partner i Hong Kong gjort oväntat bra ifrån sig.
Suntribe har slutit avtal med 17 nya försäljningspartners i Europa som fokuserar på att introducera produkterna för såväl apotek, kosmetikabutiker och aktörer inom sport- och outdoorbranschen. Bolaget har även fått uppmärksamhet i internationella medier och ska nu sikta in sig på sin första investeringsrunda, för att ytterligare sätta solcremen på världskartan.
– Vi är hittills helt självfinansierade men funderar på att ta in investerare i början på nästa år, säger Julia Beyer.
Julia Eriksson