Affärsplattformen Talk.onl, som ska förmedla kortare konsultuppdrag på deltid, inleder en finansieringsrunda med målet att få in mellan fem och tio miljoner kronor innan sommaren är slut. Bolaget tar även in den amerikanske produktdesignern Matthew Stenquist som produktchef. Han har tidigare designat för Ubisoft, Zynga, Yahoo, Cartoon Network and IBM.
– Matthew Stenquist kommer att ta vår produktinnovation och produktdesign till en ny nivå, med nytänkande kompetens som bara ett fåtal framgångsrika startups har tillgång till, säger Henrik Karlsson, vd på Talk.onl
Plattformen riktar sig till sakkunniga som vill tjäna pengar på sin lediga tid genom att hjälpa andra företagare. Tanken är alltså att skapa ett nytt medium där experter kan omsätta sitt kunnande och välja precis när och hur ofta de vill arbeta. Det kan vara flera timmar i veckan eller någon gång i månaden, plattformen ska anpassa sig dynamiskt efter tillgänglig kompetens.
– Talks vision är att alla ska kunna deltidsarbeta genom mikro-gig samt kunna förmedla sin kunskap över video och chat mot snabba intäkter. Vi följer trenden att de senare generationerna föredrar att inte vara bundna till statiska scheman och fysiska arbetsplatser utan vill kunna arbeta flexibelt så ofta de har möjlighet, säger Henrik Karlsson, grundare och vd på Talk.onl.
Idén bygger på värdet av delning av kunskap och expertis, och att många startups behöver extra arbetskraft men har begränsad budget för nyanställningar eller konsulter.
– Därför har vi byggt en lösning där små- och medelstora företag kan köpa disponibla arbetstimmar från ledande experter inom olika branscher.
Tonl, bolaget bakom Talk.onl, är en del av teknikhubben Hetch i Helsingborg. I nuläget finns tio personer i teamet, som planerar att lansera före sommarens slut.
Julia Eriksson