Helsingborgsbaserade Smart Refill, som utvecklar betal- och fintechlösningar för telekomoperatörer och finansiella bolag, byter vd. Henric Ungh lämnar bolaget och ersätts av Redha Cherif, som kom till bolaget i april 2020 som chef för bolagets innovations- och utvecklingsarbete. Han säger till Rapidus att bolaget nu ska fokusera på kunder inom telekomområdet och att bli lönsamt.
– Vi har gjort negativa siffror de senaste kvartalen och det är ingen rolig sits. Samtidigt har vi namnkunniga kunder inom telekom och banksektorn och en betalplattform som vi är stolta över, så det finns en bra grund att jobba från, säger Redha Cherif.
Den största delen av Smart Refills verksamhet är i dag riktad mot telekomoperatörer på den nordiska marknaden. Samtidigt levererar bolaget även digitala lösningar till finansiella bolag och har ett dotterbolag, Digimail, med elektroniska brevlådor.
– En av de första frågorna jag själv ställde var hur de tre olika affärsområdena hörde ihop, jag fick inte ihop det. Nu är huvudfokus på telekomprodukterna, där vi ska fokusera utvecklingen till ett mindre antal produkter som hör ihop och är framtidssäkra, säger Redha Cherif.
Han nämner hur operatörerna själva breddat sin verksamhet genom att köpa upp mediebolag, jobba med IoT-produkter och ha hemsidor som säljer hårdvara. Målet är att Smart Refill både vill få större åtaganden hos befintliga kunder och få fler telekomoperatörer att använda företagets tjänster.
– För befintliga kunder måste vi bli mer relevanta och samtidigt måste vi få fler kunder utanför Norden. I första hand i Europa, vi börjar med lågt hängande frukt, säger Redha Cherif.
2019 omsatte Smart Refill 709 miljoner kronor och gjorde en förlust på 4,2 miljoner kronor.
Niclas Lindstrand