AI-teknik som hjälper till samlare att hitta sällsynta gods – och ger stöldoffer en chans att lokalisera sina ägodelar. Det är idén bakom tjänsten AdFinder Scandinavia som lanseras i vår.
– Stulna föremål som bilar, motorcyklar eller båtar hamnar inte sällan utomlands. Med vårt verktyg kan du söka efter din egendom i utländska webbannonser utan att kunna språket, säger AdFinder Scandinavias vd Wiktor Wasilewski.
Tekniken bygger på en AI-styrd sökrobot som letar upp annonser med specifika sökord, som till exempel modell och andra specifikationer. När en annons matchar något av sökorden, får användaren ett meddelande och kan själv gå in på annonsen och se om det är det eftersökta godset. Tjänsten Property Catcher söker annonser i de tre baltiska länderna samt Ryssland, Ukraina och Polen.
– Jag såg ett behov på marknaden av den här typen av söktjänst. Inom Sverige kan du helt enkelt begära gratis aviseringar när annonser som matchar dina kriterier kommer upp på Blocket eller andra sajter. Men det blir komplicerat när du inte kan språket eller känner till vilka marknadsplatser som finns i andra länder, säger Wiktor Wasilewski.
Det nystartade Lundaföretaget lanserar även tjänsten Elite AdFinder som vänder sig till samlare. Det är samma teknik som används, men i stället för Östeuropas marknader dammsugs köp- och säljsajter i Frankrike, Tyskland och Storbritannien.
– Sannolikheten att hitta en specifik Mercedes från 1980-talet på den svenska marknaden är ganska liten Men återigen är det svårt att själv söka utomlands där samlare har en större chans att faktiskt hitta det de letar efter, säger Wiktor Wasilewski som driver AdFinder Scandinavia vid sidan om sitt heltidsarbete.
Sara Nkwe Assarsson