Landets restauranger har som bekant drabbats extra hårt av pandemin och dess restriktioner. Men det finns de som hittar nya vägar när de vanliga tryter. Krögarna Pembert & Gustafsson i Malmö har tagit fram en ny typ av digitala matlagningsevent som, efter en lyckad start, ska sjösättas efter nyår.
I oktober öppnade Daniel Pembert och Tomas Gustafsson sin fjärde restaurang i Malmö, men snart kom de hårdare restriktionerna och omsättningen sjönk dramatiskt.
– Det blev som det blev och nu fick vi bara tänka om och se vilka vägar kan vi gå? säger hotellprofilen och Pembert & Gustafssons marknadschef Ulrika Andersson, tidigare bland annat affärsutvecklingschef på Orbital Systems.
– Vi funderade på vad vi är bra på och kom att tänka på våra “cook-a-long”-events, som är stort hos företag. Alla gör digitala möten nu så vi tänkte att vi gör en digital variant av det, säger tidigare landslagskocken Daniel Pembert.
En förfrågan från en företagskund var startskottet för att utveckla konceptet. Duon tog fram ett matlagningsevent över Zoom där drygt 50 deltagare fick råvaror hemlevererade. Sedan blev de guidade genom matlagningsprocessen av Daniel Pembert som också kunde hålla koll på deltagarna. I en tid av catering och take away kände de ett behov att särskilja sig.
– Det unika mötet, det är det som säljer, säger Ulrika Andersson som tror att de är först ut med den här typen av satsning.
Det första försöket gick så bra att de nu ska vidareutveckla konceptet som de kallar “Pembert & Gustafsson på Zoom” för en bred lansering i januari. Tanken är att det ska fortsätta även när pandemin har lagt sig. Då ska både privatpersoner och företag kunna ta del av konceptet från det egna köket. Själva maten får man dock äta i fred efteråt.
Mette Carlbom