onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Malmökrögare startar digitalt koncept

Landets restauranger har som bekant drabbats extra hårt av pandemin och dess restriktioner. Men det finns de som hittar nya vägar när de vanliga tryter. Krögarna Pembert & Gustafsson i Malmö har tagit fram en ny typ av digitala matlagningsevent som, efter en lyckad start, ska sjösättas efter nyår.

I oktober öppnade Daniel Pembert och Tomas Gustafsson sin fjärde restaurang i Malmö, men snart kom de hårdare restriktionerna och omsättningen sjönk dramatiskt.

– Det blev som det blev och nu fick vi bara tänka om och se vilka vägar kan vi gå? säger hotellprofilen och Pembert & Gustafssons marknadschef Ulrika Andersson, tidigare bland annat affärsutvecklingschef på Orbital Systems.

– Vi funderade på vad vi är bra på och kom att tänka på våra “cook-a-long”-events, som är stort hos företag. Alla gör digitala möten nu så vi tänkte att vi gör en digital variant av det, säger tidigare landslagskocken Daniel Pembert.

En förfrågan från en företagskund var startskottet för att utveckla konceptet. Duon tog fram ett matlagningsevent över Zoom där drygt 50 deltagare fick råvaror hemlevererade. Sedan blev de guidade genom matlagningsprocessen av Daniel Pembert som också kunde hålla koll på deltagarna. I en tid av catering och take away kände de ett behov att särskilja sig.

– Det unika mötet, det är det som säljer, säger Ulrika Andersson som tror att de är först ut med den här typen av satsning.

Det första försöket gick så bra att de nu ska vidareutveckla konceptet som de kallar “Pembert & Gustafsson på Zoom” för en bred lansering i januari. Tanken är att det ska fortsätta även när pandemin har lagt sig. Då ska både privatpersoner och företag kunna ta del av konceptet från det egna köket. Själva maten får man dock äta i fred efteråt.

Mette Carlbom

Landets restauranger har som bekant drabbats extra hårt av pandemin och dess restriktioner. Men det finns de som hittar nya […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Fetast plånbok vinner

    Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.

  • Glad påsk!

    Vi på Rapidus önskar dig en riktigt glad och varm påsk! Vi återkommer med nya skånska nyheter tisdagen den 2 […]

  • Damfotboll en svår affär

    Att damfotbollen har det tuffare ekonomiskt än herrarna är ingen hemlighet. Spelarförsäljningar och Europaspel ger inte i närheten av samma genomslag som på herrsidan.

  • Klubbarna kämpar för ekonomin i Superettan

    Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.

  • I år ska MFF fylla kassan

    Snart drar fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för skånska elitföreningarna. För MFF bör Europaspel ge mer pengar i år, även om det sportsliga resultatet blir likartat jämfört med tidigare år. Det säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

  • Danskt hygge över Sveriges nedgång

    Sverige är i fritt fall. Det konstaterar danska journalister när de granskar Sveriges ekonomi, invandring och kriminalitet. Danskarna förundras över hur så mycket kunde gå så fel i det land som de har varit så avundsjuka på i många år. Rapidus korrepondent i Danmark Keld Broksø har gått igenom den nya danska mediebilden av Sverige.

  • Special: Helgernas nyhetssvep

    Har du haft fullt upp med matförberedelser, shopping och långväga släktingar? Ingen fara, Rapidus är tillbaka och har gjort ett svep med några av de hetaste nyheterna från det skånska näringslivet.

  • Börja satsa, sluta spara

    Glädjen med årets mörkaste tid är att det vänder. Frågan är om årets vintersolstånd sammanfaller med ekonomin och framtidsutsikterna. Vi tror det och önskar dig som Rapidusmedlem ett ljusnande 2024.

  • Näringslivets önskelista

    Elförsörjning, fred i Ukraina och en mer proaktiv innovationspolitik – det är några av de saker som det skånska näringslivet önskar sig för 2024.

  • På väg mot hållbarhet

    Tetra Pak med Sverigechefen Marie Sandin har 50-faldigat hållbarhetsinvesteringarna på fem år.