lördag 10 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Analys: Dags att rädda kulturlivet

Kort sagt: Coronan har i stort sett kvävt kulturlivet. Det räcker inte längre med konstgjord andning i form av statliga stödpaket. Näringslivet håller på att vakna upp – regionens kultur och näringsliv är förutsättningar för varandra. Dansk Erhverv tar täten och väntar nu på resten av näringslivet.

Av Keld Broksø, Rapidus Köpenhamnsredaktör

Arbetsgivarorganisationen Dansk Erhverv fick tillväxtfilosoferna att spärra upp ögonen när de i september fick något så icke-affärsmässigt som en museidirektör i styrelsen. Med Ulla Tofte från sjöfartsmuseet i Helsingør säkrade för första gången en museichefs plats i styrelsen. Dansk Erhverv har under coronapandemin fått flera medlemmar från kulturbranschen.

Kanske hjälper det att deras nuvarande vd Brian Mikkelsen, tidigare dansk kulturminister, är väl bekantad med kulturlivet. Han understryker att Dansk Erhverv ser kultur och näringsliv som förutsättningar för varandra. De har upprättat ett kulturnätverk som samlar kunskap om kulturbranschen och bidrar till politiskt lobbyarbete för den.

Man kan kanske pressa den danska socialdemokratin, vars kulturminister Joy Mogensen ännu inte bidragit till någon krislösning. Problemet är att Dansk Erhvervs upptäckt av kultur som tillväxtbärare står helt ensam. Det finns helt enkelt förbisedda tillväxtparametrar i ett lopp mellan näringsliv och kultur. Det handlar om balans mellan arbete och privatliv – alltså att anställda i närområdet får upplevelser som gör livet mer intressant och därmed mer produktivt.

Detta leder oss vidare till rekrytering, där just kultur (och skandinavisk livsstil) nämns i undersökningar som avgörande för att regionen ska locka högutbildad arbetskraft – även från utlandet. Slutligen handlar det om näringslivets profilering, som genom att sponsra kulturevenemang får ett mycket mer intressant och brett tilltalande varumärke än i annan enkel reklam.

Exempel kan nämnas som Tuborg som sponsrar Roskilde Festival, Mærsk som sponsrat hela Köpenhamns Opera och Carlsberg, som har etablerat och fortsätter stötta det fantastiska museet Glyptoteket i Köpenhamn. Slutligen Statens Museum for Kunst i Köpenhamn, som har många års erfarenhet av sponsoravtal som enligt museet ”skapar värde för det enskilda företaget såväl som för museet.” Vi ska alltså inte uppfinna något nytt.

Allt handlar om att corona gjort det nödvändigt för företag att delta i mycket mer kulturevenemang än förr. Också tvärs över sundet. Bara det faktum att 21 procent av svenska musiker lämnat branschen eller överväger att göra det, enligt SVT Nyheter, visar att en räddningsaktion behövs. Inte bara för varumärkesbyggandet via kultur, utan också för att kulturlivet skapar affärsnätverk på nya ställen. Både Roskilde och heavy metal-festivalen Copenhell hade fram till 2019 riktade näringslivsevent för företag, kunder och kontakter. Att gå på en konsert (eller match) är inte bara ett nöje. Nu är det också ett nätverkande. Av samma anledning har näringslivsföreningar skjutit upp som svampar ur jorden i alla större sportklubbar.

Ja, delar av näringslivet kämpar nu för sin överlevnad, men det gäller långt ifrån alla. Det finns utrymme att prioritera kulturen. Den är för svår att bygga upp igen om den försvinner. Vi måste därför också dra nytta av goda kontakter över sundet – som de många danska kulturcheferna i Sydsverige:

Kitte Wagner är chef för Malmö Stadsteater. Maria Frej är chef för konserthuset Malmö Live. Kirse Junge-Stevnsborg är chef på Malmö Konstmuseum. Ditte Maria Bjerg är rektor på Teaterhögskolan. Gitte Grønfeld Wille är chef för kulturförvaltningen i Region Skåne och Michael Bojesen är chef för Malmö Opera. Kom inte och säg att det är omöjligt med kulturkontakter över sundet när näringslivet måste hjälpa till att rädda kulturlivet – i slutändan för att rädda sig självt.

Kort sagt: Coronan har i stort sett kvävt kulturlivet. Det räcker inte längre med konstgjord andning i form av statliga […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Neo4J står vid ett vägskäl

    Bloomberg News har kallat noteringen en av årets mest hajpade nyintroduktioner. Men frågan är: kommer miljardbolaget Neo4J från Malmö att gasa mot börsen eller är det dags att dra i handbromsen?

  • Här är vi som minglade

    Onsdagens AW med Emil Eifrem drog en entusiastisk publik som minglade på Elite Plaza i centrala Malmö. Här är bilderna.

  • Unga entreprenörens hobbyprojekt: säljer kungens klocka

    Efter flera snabba tillväxtresor satsar serieentreprenören Simon Lexén nu på ett nytt affärsområde: samlarklockor. Målet är att bygga upp en verksamhet värd 100 miljoner kronor inom ett år.


  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Småföretagen betalar priset för Trumps tariffer

    USA:s handelskrig med resten av världen påverkar alla, men i synnerhet små företag. För Sofia, småföretagare i Småland är detta inte storpolitik, det är vardag. Hon är en av dem som får betala priset för global osäkerhet, skriver Rapidus krönikör och delägare Jan Dahlqvist.

  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.

  • Sverige är inte innovationens land

    Via Lejonkulan har jag haft förmånen att intervjua 45 entreprenörer om deras största utmaningar och risker inför framtiden. En sak står klart – Sverige riskerar att halka efter i den globala kapplöpningen om startups och talanger.

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.