måndag 3 februari 2025

inloggad som

Special: Skånska postapokalypsen blir inte Mad Max

Jag känner mig lurad. Postapokalypsen skulle inte vara så här enligt filmerna. Jag skulle ju gå runt i svart läder och kämpa mot mutanter om den sista bensinen åt min lika svarta V8. Inte känna att jag borde få tapperhetsmedalj för att orka ta på mig byxorna när jag går till hemmakontoret. Vad som än händer så kommer det skånska näringslivet att se annorlunda ut när coronakrisen väl är över.

Av Niclas Lindstrand, Rapidus Road Warrior

Visst, många saker blir som de varit. Riskviljan hos små och medelstora investerare börjar redan komma tillbaka, förr eller senare vaknar de riktiga drakarna också. Även om de som vanligt tar tid på sig, kallblodiga och trögrörliga som de är.

Men andra vanor – och ovanor – från coronatiden blir svåra att bryta. Jag har en viss skräck att folks nya vurm för att gå till Ica i mjukisbrallor är en av dem, men den konsekvensen är mer estetisk än ekonomisk. Värre är det för resandet och för fastigheterna. Det går ju riktigt bra att distansjobba och ta videomöten (med eller utan byxor), vilket även de mest konservativa storföretag har upptäckt vid det här laget.

Därför är det svårt att se att det i både tid och pengar kostsamma affärsresandet ska nå samma nivå igen. Egentligen är det otroligt att det varat så länge som det gjort, ett enda möte kan kosta timmar eller dygn och hur ofta är det verkligen så viktigt att ses ansikte mot ansikte i stället för att använda Zoom eller Skype eller något annat hittepåord som döpt en konferenstjänst? (Okej då, man kan inte handla taxfree på Skype. Än.)

Det innebär att resebranchen, inklusive hotellen, får det jobbigt även efter apokalypsen. Inte minst i Malmö där man till att börja med hade problem med lönsamheten för att prisnivån var avsevärt lägre än i jämförbara städer. De nyss så lönsamma kontorsfastigheterna ska inte heller känna sig säkra. Behovet av en fast plats där den som jobbar hårdast är kaffebryggaren (som ingen rengjort sedan Dackefejden) har visat sig vara kraftigt överskattat. Om alla Nespressobutiker med fler anställda än kunder verkligen öppnar upp igen så ska jag äta upp all ingrodd kalk i min egen förhistoriska bryggare.

Desto roligare för alla tjänster vars bransch börjar med prefixet distans- eller e-nånting. Till och med stötar som jag måste lära oss att säga ”co-working” eftersom det är just den typen av flexibla arbetsplatser som lär vinna mark. (Vi kanske ska kalla dem Majndparkar på svengelska?)

Men även alla som börjar med clean- eller green- kan se fram emot postapokalypsen med tillförsikt. Det räcker att ta en promenad längs vattnet vid Limhamnsvägen och minnas hur vattnet såg ut förra våren, det lilla vatten som gick att se, för att inse att både miljö och klimat mår utmärkt av pausen som det fick av coronakrisen. För att nu påstå att människan inte påverkar måste man vara en inavlad amerikansk miljardär med en pårökt frisyr (skönt att inga såna får någon politisk makt).

Krisen är inte bara en paus för klimatet utan också för de stora industriföretagen. Volvo, som tvärnitat rejält, har redan sagt att de tänker passa på att skynda på omställningen till grön teknik. De lär få gott sällskap, alla företag med lite självbevarelsedrift måste vara smalare, snabbare och smartare när vi kan skriva år noll efter corona.

Och när alla life science-företag i Malmö och Lund till sist tittar upp från sina mikroskop och märker att det visst hänt något i resten av världen så kan de förvånas över hur många som är nyfikna på dem. En ny värld där världsomspännande sjukdomar uppstår snabbare än man kan formulera en fas 2-studie väcker utan tvekan investerarnas intresse för botemedlen.

En renare, friskare och mer flexibel framtid låter inte så dumt vid närmare eftertanke. Men jag vill fortfarande ha en svart V8.

Jag känner mig lurad. Postapokalypsen skulle inte vara så här enligt filmerna. Jag skulle ju gå runt i svart läder […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.

  • Sverige är inte innovationens land

    Via Lejonkulan har jag haft förmånen att intervjua 45 entreprenörer om deras största utmaningar och risker inför framtiden. En sak står klart – Sverige riskerar att halka efter i den globala kapplöpningen om startups och talanger.

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.

  • Se upp för vanliga fällan i startups

    Det vimlar av fallgropar för en startup. Även den som hittar kunder och får i gång försäljningen kan falla på målsnöret, till exempel på grund av en illa skött ”cap table”. Men vad är det? Riskkapitalisten Jan Dahlqvist, delar med sig av sina erfarenheter efter 25 år i branschen.

  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.