måndag 16 september 2024

inloggad som

Danskt eko-tuggummi på europeisk expansion

|  
|  

Efter True Gums första utländska marknadsgenombrott i Sverige i somras har Köpenhamnsbolaget gått starkt fram emot målet att expandera i Europa. Först ut är Nederländerna och Belgien, samt ett jätteavtal i Tyskland.

Sedan True Gums plastfria, organiska tuggummi lanserades på alla 250 svenska Espresso House-caféer förra året har det etablerat sig i på de tyska, nederländska och belgiska marknaderna. Bolaget fördubblade produktionen efter ett avtal med tyska detaljhandelskedjan Drogerie Markt, med 3.500 butiker globalt. Man har nyss också slutit avtal med hälsokedjan Holland & Barrett, med 250 butiker i Nederländerna och Belgien. I Danmark säljer True Gum till 1.500 butiker.

Utlandsexpansionen har, enligt marknadschef och medgrundare Peter Juul Regnersgaard, gått snabbare än väntat:

– Vi är superstolta över de internationella avtalen, säger han till Rapidus.

Under 2019 ökade de antalet försäljningsställen från 250 till 5.000 butiker. Antalet anställda vuxit från fem till 25 personer. De har dessutom även mindre försäljning i fler europeiska länder och har gjort produktionsutrymmet åtta gånger större.

Bolaget grundades 2016 för att utveckla ett 100 procent biologiskt nedbrytbart och veganskt tuggummi som undviker konstgjorda material.

Keld Broksø

Efter True Gums första utländska marknadsgenombrott i Sverige i somras har Köpenhamnsbolaget gått starkt fram emot målet att expandera i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Opticept pressar spanska oliver

    Opticept i Lund kommer in på den spanska olivoljemarknaden som lidit svårt av torka på senare år. En första försäljning av maskiner som ökar oljeutvinningen går till ett stort olivoljekooperativ.

  • Pommes ska lyfta Lundabolag

    En global kanadensisk koncern investerar cirka 10 miljoner kronor i Opticept och blir därmed en av de största ägarna i Lundabolaget. Företagen ska tillsammans lansera produktionslinjer för tillverkning av pommes frites.

  • Han vill bekämpa diabetes med broccoli

    Broccoli är bra mot diabetes. Det har en Lundaprofessor upptäckt, som med hjälp av norska pengar vill sälja kapslar med frystorkade broccoligroddar och mineralen krom.

  • “Odlat kött ska bli billigare än kor”

    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.