Mjukvaruföretagen WellnessTech Labs och Shapelink slogs ihop vid årsskiftet. Det återstående bolaget, som heter WellnessTech Labs, genomför nu en nyemission för att fortsätta skala up Twiik – deras appbaserade plattform för att sammanföra personliga tränare och gym med slutkunder och digitalisera träningsbranschen.
– Vi förvärvade Shapelink redan 2017, de hade en stark teknikplattform som passade vår vision väldigt väl. Sedan dess har Shapelink varit ett dotterbolag till Twiik medan vi har systematiskt skruvat på både teknik och marknad. Nu har vi en tydlig riktning och plan för uppskalning, så det är bra timing att städa upp även i administrativ mening genom att fusionera bolagen, säger Anders Gran, vd för WellnessTech Labs, till Rapidus.
Twiik gör att personliga tränare och gymkedjor kan sprida sina träningsprogram till slutanvändare som följer sin träning i appen. Den innehåller även sociala grupper, utmaningar och en träningsdagbok. Systemet hjälper tränare och gym att skapa både träningsupplägg, program och marknadsföringssidor samt automatiserar betalflöden där Twiik tar en andel av vad tränarna får från kunderna. Twiik har idag mellan 300.000 och 400.000 registrerade användare.
– Vår idé är att erbjuda gym och tränare en skalbar onlineaffär. Vi ger en enskild tränare förutsättningar att ta hand om 100-tals klienter i stället för 20. Nu använder även gymkedjan Fitness24seven vår plattform, liksom flera av Friskis och Svettis-föreningarna, säger Anders Gran.
Just nu är WellnessTech Labs i slutskedet av att ta in mellan fem och sju miljoner kronor för att öka sin marknadsföring. Huvuddelen av pengarna kommer från existerande ägare, där bland andra Djäkne Startup studio och Stadiumdelägaren Karl Eklund ingår.
– Vi för också en dialog med externa finansiärer som visat intresse och undersöker vad de kan tillföra, säger Anders Gran.
Niclas Lindstrand