Som exklusiv partner i Norden till det Singapore-baserade teknikföretaget Quilt.Ai har Navet Analytics levlat upp sin kapacitet inom omvärldsbevakning. Med hjälp av ett nytt AI-verktyg ska man nu på uppdrag av Boverket hjälpa den första kunden, ICHB, Informationscentrum för hållbart byggande, att förstå drivkrafterna för hållbart byggande i Sverige.
– Verktyget ger oss möjlighet att i realtid observera gruppers beteenden, attityder, tonalitet och tolka och förstå varför dessa beteenden inträffar – något som inte går att likställa med de “social listening tools” som finns på marknaden, säger Alexander Alvén, vd för Navet Analytics.
Genom att samla in enorma mängder data på sociala nätverkssajter, forum, vloggar, mediahus, nyhets- och forskningsartiklar kommer ICHB att få svar på vad som driver svenskar att fatta hållbara beslut kopplade till byggande och renovering.
– Verktyget har tränats att tolka både text, film och bilder. Det förstår ironi, sarkasm och uttryckssymboler. Vi kan även visualisera sambanden mellan individer, budskap och organisation genom association i flera led, säger Alexander Alvén som på sikt vill kunna erbjuda även mindre kunder analyser genom AI-verktyget.
Quilt.Ai har redan analyserat trender och beteenden vid över 4,3 miljarder konsumtionstillfällen i 540 städer, 82 länder och arbetar med företag som Google, Ikea, Amazon och Bill & Melinda Gates Foundation.
Pernilla Gudmundsson