I Sverige finns 25.000 bostadsrättsföreningar. Nu erbjuds de hjälp att bygga sina hemsidor genom Malmöbolaget Simply Brf, som precis omvandlats till aktiebolag.
Grundaren Martin Löfgren har, ända sedan tidiga tonåren, byggt hemsidor. Under flera år var han ansvarig för intranätet på Panduro hobby tills han, 2016, drog i gång sin egen verksamhet. Med erfarenhet av styrelsearbete i bostadsrättsföreningen visste han att hemsidan ofta är föreningens sorgebarn, säger Martin Löfgren till Rapidus.
– Styrelseledamöterna har i regel varken tid eller kunskap att bygga upp en hemsida från grunden. Och de lösningar som fanns på marknaden kändes föråldrade.
Simply Brf erbjuder sina tjänster till både små och stora föreningar, och har fått 180 kunder i hela landet.
– Det är en speciell kundgrupp. Ofta rör det sig om långsamma beslutsprocesser, och som lekmän vill styrelseledamöterna inte ta stora risker. Men vårt argument är att hemsidan gör information tillgänglig både internt och utåt, vilket gör att de sparar tid, säger Martin Löfgren.
Sedan starten har omsättningen fördubblats varje år och förra våren förvärvade de konkurrenten DinBRFSida och tog över deras kunder. På senare tid har de knutit till sig ett antal byggbolag, bland andra StenaFastigheter och Obos som äger Myresjöhus. Vid årsskiftet omvandlades Simply Brf från enskild firma till aktiebolag. Detta år beräknas omsättningen ligga på 700.000 kronor.
– Vi vill växa organiskt och av egen kraft. Men självklart finns en del idéer om att erbjuda andra tjänster framöver, säger Martin Löfgren.
Kerstin Weman Thornell