fredag 22 november 2024

inloggad som

…med “Spotify för nyheter”

|  
|  

Kändisbackade bolaget Njus Media från Sundsvall öppnar upp i Helsingborgs teknikhubb Hetch. Nu vill bolaget skala upp och etablera sin nyhetstjänst som “Spotify för nyheter”.

Tanken är att användarna ska kunna söka och bevaka nyheter, frågor eller områden. Än så länge sker det kostnadsfritt, men mediernas betalväggar finns kvar. Mediehusen betalar alltså inget för att synas i Njus tjänst som samtidigt länkar till mediernas egna sajter.

Med tiden är dock målet att hitta ett sätt att låta användarna betala ett enda abonnemang för alla betalväggar och så få tillgång till allt material inuti tjänsten.

– Nästan alla vi pratat med i våra kund- och användarundersökningar efterfrågar just det. Jag tror branschen måste röra sig åt det hållet, säger Njus grundare Rolf Bäck till Rapidus.

Tills det sker satsar bolaget på att dra intäkter genom att sälja tjänster för omvärldsbevakning till företag. Därför ska ett nytt team nu byggas i Helsingborg, där Rolf Bäck också hoppas hitta nya finansiärer.

– Vi har ungefär 80.000 artiklar per dygn i tjänsten, från cirka 25.000 mediehus i 15 länder, 900 mediehus bara i Sverige. Vi har hittills skedmatats med kapital så det är skönt att vi äntligen har en tillväxt på instäktssidan, säger han.

Bland de som investerat i bolaget märks Nordnets tidigare vd Peter Dahlgren, samt tv-profiler som Lennart Ekdal och Rickard Olsson.

Emiliano Strauss

Kändisbackade bolaget Njus Media från Sundsvall öppnar upp i Helsingborgs teknikhubb Hetch. Nu vill bolaget skala upp och etablera sin […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Sportscom avbryter satsningen

    Helsingborgsbolaget Sportscom skulle utmana Radiosporten med livesända radioreferat från stora ligor. Men precis före fotbollspremiären drar man ur sladden.

  • Bokförlag i Helsingborg växer med förvärv

    Det börsnoterade bokförlaget Hoi Publishing, med redaktion i Helsingborg, köper Lundaförlaget Ekström & Garay. Med affären befäster Hoi sin ställning som Sveriges största hybridförlag.

  • The Conference öppnar dörrarna

    Det som började som en internkonferens är i dag en välrenommerad plattform för kreativa näringar.

  • Helsingborgsförlaget Komlitt säljs

    Bokförlaget Ordstark i Helsingborg säljer och prioriterar om.

  • Helsingborgare utmanar Radiosporten

    Sportscom heter den nya streamingtjänsten som lanseras i veckan. Bolaget har lockat tunga investerare.

  • Två öl per sekund & över 60 miljoner i vinst

    En rörelsemarginal på 32 procent är något många bolag bara kan drömma om, men så lönsam är festivalen Sweden Rock. […]

  • Minut för Minut

    Referat av Mette Carlbom Uppslutningen var stor när Rapidus på torsdagen för tjugoandra året i rad korade Årets Rapidusföretag som […]