lördag 20 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Snart premiär för nytt indiespel från Malmö 

|  
|  

TaniNani är namnet på ett alldeles nytt spel som inom kort släpps på AppStore och Steam. Ett klurigt pusselspel ”helt utan ångest och huvudvärk”, utlovar utvecklaren och Malmöbon Kevin Andersson.

Att pussla ihop markbitar i en bana för att få figurerna att mötas – det är grundtanken i TaniNani. Bakom spelet står utvecklaren Kevin Andersson, som har ett förflutet på Zoink Games och Elden Pixels, och som numera arbetar som designer på Frogsong Studios. För några veckor sedan startade han företaget WhyKev vid sidan om.

– Efter fem år inom spelindustrin kände jag för att göra något helt eget. Idén till TaniNani föddes redan i början av 2018, men de senaste månaderna har jag arbetat mer intensivt på min lediga tid, säger Kevin Andersson till Rapidus.

Han beskriver det som ett pusselspel som varken framkallar huvudvärk eller ångest.

– Det är absolut inget våld, utan bara mysigt och klurigt.

Planen är att släppa spelet på Appstore och Steam några veckor in på det nya året. Hemsidan visar ytterligare ett par projekt på gång som fortfarande befinner sig på utvecklingsstadiet. Ett av dem, med arbetsnamnet Monster Pairs, har tillkommit i samarbete med en grafiker från Köpenhamn.

– Det är en av fördelarna med eget företag – att man kan samarbeta med vem man vill, säger Kevin Andersson.

Kerstin Weman Thornell

TaniNani är namnet på ett alldeles nytt spel som inom kort släpps på AppStore och Steam. Ett klurigt pusselspel ”helt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Från exitdepp till nystart

    ,
    I senaste avsnittet av Rapidus podd Lejonkulan: En AI-tjänst som effektiviserar och automatiserar säljteamens arbete, det är idén till startupen […]


  • EU får spelbolagen att se rött 

    En debatt rasar om spelindustrins viktigaste inkomstkälla: köp inuti spelen. En omtolkning av riktlinjer riskerar att sätta krokben för industrins framtida tillväxt, anser branschen.

  • Game Habitat flyttar in på Minc

    Lokalerna vid Södertull blev för dyra för Game Habitat efter medlemsbortfall. Nu blir spelutvecklingshubben inneboende och flyttar i vår in till startuphuset Minc.

  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.

  • Ljus i gamingtunneln

    Det är dystra tider för många spelutvecklare, inte minst de stora. Men i myllan med mindre indiestudior i Malmös gömmer sig ofta guldkorn. Här är bolagen att hålla koll på i vinter.

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Oviss framtid för Massive

    Den franska dataspelskoncernen Ubisoft går kräftgång och har börjat sälja delar av verksamheten. Med det är ännu oklart vad det betyder för Massive i Malmö, vars senaste två spel fick svala mottaganden på marknaden.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.

  • Nytt intag till Malmös spel-accelerator

    Det blir en andra omgång av Haven, startup-programmet för spelbranschen. Nu är ansökan öppen för nybildade spelutvecklare.

  • Några tröstande ord till spelbolagen

    Investerarna har inte försvunnit – de investerar bara mindre. Det var ett av budskapen till spelutvecklarna från investerarpanelen vid Nordic Games i Malmö.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.