Precis när sekretariatschefen Sara Røpke byts ut på The Greater Copenhagen Committee har ett externt konsultföretag valts ut för att skapa en ny kommunikationsstrategi för den Öresundsövergripande organisationen. Ramen för anbudet var upp till 400.000 danska kronor.
– Det stämmer att Greater Copenhagen har upphandlat en kommunikationsstrategi med anbudsförfarande. PR- och konsultbyrån Operate har fått uppdraget och arbetet har börjat, det inväntar alltså inte en ny sekretariatschef, säger Jens Thomsen, press- och kommunikationsansvarig på Greater Copenhagen.
Sara Røpke hade jobbet i 18 månader innan hon fick tjänsten som chef för teknik och miljö på Kommunernes Landsforening från och med den 30 september. Därmed hann hon inte vara med och genomföra kommunikationsstrategin på uppdrag av politikerna under 2019.
Strategins mål är en ”stark, långsiktig och sammanhängande kommunikationsinsats” för tillväxt i Greater Copenhagen. Kommunikationen ska enligt anbudet positionera regionen internationellt och ”säkra uppbackning och sammanhang internt”. Strategin ska gälla fram till 2025, men först ska den beslutas politiskt, och det är inte enkelt:
Operate ska ha ett färdigt utkast till kommunikationsstrategi klart för godkännande av Greater Copenhagens styrelse den 6 december 2019. Men bara om ett första utkast kan presenteras för Greater Copenhagens styrgrupp redan den 24 oktober, som med hänsyn till förberedelserna inför mötet ska vara färdigt den 16 oktober 2019. Operate har alltså mindre än tre månader på sig för att skapa ett upplägg.
Aktiebolaget bakom Operate hade 2018 en nettoomsättning på knappt 58,2 miljoner danska kronor och ett resultat på 5,8 miljoner.
På torsdag skriver Rapidus en snabbanalys om Greater Copenhagen.
Keld Broksø