fredag 12 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Acando bygger upp digital byrå i Malmö

|  , ,
|  

Hanna Elfvin, en av Malmöbyrån Kans grundare, ska driva IT-konsultbolaget Acandos satsning Itch i Malmö. I dagsläget arbetar en handfull personer på studion som ska växa till 15-20 medarbetare de närmaste åren, uppger Hanna Elfvin för Rapidus.

– En rekrytering för att bli ett mer komplett team ligger nära i pipelinen. För att kunna vara ett fungerande team behöver man på sikt vara 15-20, då pratar vi om ett och ett halvt års sikt, säger Hanna Elfvin till Rapidus.

Itch arbetar med såväl fysiska som digitala delar av en organisation, som hemsida, app, fysiska upplevelser och hårdvara, med digitalisering som den röda tråden.

– Vi kommer primärt jobba på den strategiska sidan och skapa digitala kundupplevelser med ett team av designer, strateger och UX-specialister. Den tekniska delen tar lite längre tid att rekrytera sig till. Det handlar om att skapa upplevelser som skapar affärer för slutkunden, som kan vara både konsumenter och andra företag, säger Hanna Elfvin.

Itch är runt 160 personer i Stockholm. Ifjol förvärvade Acando Stockholmsbyråerna Daytona och Transformator, som införlivats i Itch. Två Malmöbaserade medarbetare från Transformator arbetar numera i Itchs Malmöstudio, som till en början delar lokaler med Acando.

Acando sysselsätter cirka 2.000 personer i fem länder och är noterat på Stockholmsbörsen. Under första halvåret 2018 ökade omsättningen med 16 procent till 1,4 miljarder kronor.

Emily Binks

Hanna Elfvin, en av Malmöbyrån Kans grundare, ska driva IT-konsultbolaget Acandos satsning Itch i Malmö. I dagsläget arbetar en handfull […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Storbolagen har långt kvar med AI

    Varken Alfa Laval eller Ikea når ännu sina kunder med något som producerats med hjälp av AI. Eller i alla fall bara indirekt och en extremt liten del. Det framgick vid en frukost på torsdagen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.