söndag 25 februari 2024

inloggad som

Acando bygger upp digital byrå i Malmö

|  , ,
|  

Hanna Elfvin, en av Malmöbyrån Kans grundare, ska driva IT-konsultbolaget Acandos satsning Itch i Malmö. I dagsläget arbetar en handfull personer på studion som ska växa till 15-20 medarbetare de närmaste åren, uppger Hanna Elfvin för Rapidus.

– En rekrytering för att bli ett mer komplett team ligger nära i pipelinen. För att kunna vara ett fungerande team behöver man på sikt vara 15-20, då pratar vi om ett och ett halvt års sikt, säger Hanna Elfvin till Rapidus.

Itch arbetar med såväl fysiska som digitala delar av en organisation, som hemsida, app, fysiska upplevelser och hårdvara, med digitalisering som den röda tråden.

– Vi kommer primärt jobba på den strategiska sidan och skapa digitala kundupplevelser med ett team av designer, strateger och UX-specialister. Den tekniska delen tar lite längre tid att rekrytera sig till. Det handlar om att skapa upplevelser som skapar affärer för slutkunden, som kan vara både konsumenter och andra företag, säger Hanna Elfvin.

Itch är runt 160 personer i Stockholm. Ifjol förvärvade Acando Stockholmsbyråerna Daytona och Transformator, som införlivats i Itch. Två Malmöbaserade medarbetare från Transformator arbetar numera i Itchs Malmöstudio, som till en början delar lokaler med Acando.

Acando sysselsätter cirka 2.000 personer i fem länder och är noterat på Stockholmsbörsen. Under första halvåret 2018 ökade omsättningen med 16 procent till 1,4 miljarder kronor.

Emily Binks

Hanna Elfvin, en av Malmöbyrån Kans grundare, ska driva IT-konsultbolaget Acandos satsning Itch i Malmö. I dagsläget arbetar en handfull […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.