Lundabolaget Vultus har fått in två miljoner kronor i första steget av en gräsrotskampanj. Målet är att slå sig in på den australiensiska marknaden.
– Vi måste inte ta in pengar längre men vi tar gärna in mer för att komma längre och expandera snabbare, säger vd och grundare Robert Schmitt till Rapidus.
Målet är att få in totalt 3-4 miljoner kronor. Pengarna ska bland annat gå till att få ett fotfäste på den australienska marknaden, och därefter i Sydamerika. Parallellt pågår vidareutveckling av tekniken så att det om några år kommer vara möjligt för bönder att ta del av Vultus analyser direkt i traktorns hårdvara.
Vultus teknik effektiviserar lantbruk genom att ta satellitbilder på bönders odlingar. Påföljande bildanalys visar hur plantorna mår och hur mycket kväve som finns på fälten. Det sistnämnda är unikt för Vultus, som har sökt patent på tekniken.
Utöver ryska Exact Farming och ukrainska Soft Farm använder numera brittiska FieldMargin, holländska eFarmer och indiska SourceTrace Vultus teknik. I samtliga fall kopplas Vultus bildinformation ihop med planeringssystem som lantbrukare använder för att hålla koll på sin dagliga verksamhet. Totalt handlar det om minst 6,5 miljoner hektar som Vultus analyserar.
I insamlingskampanjen har hittills så väl professionella investerare som privatpersoner gått med. Parallellt pågår en långsiktig kapitalresning med ett svenskt konsultbolag och NHack Ventures, vars fokus är att ta nordiska bolag till den asiatiska marknaden.
Elva personer arbetar i Vultus. Robert Schmitt grundade bolaget ihop med William Håkansson.
Emily Binks