torsdag 21 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Miljontillskott ska ta skånsk jordbruksteknik till Australien

Lundabolaget Vultus har fått in två miljoner kronor i första steget av en gräsrotskampanj. Målet är att slå sig in på den australiensiska marknaden.

– Vi måste inte ta in pengar längre men vi tar gärna in mer för att komma längre och expandera snabbare, säger vd och grundare Robert Schmitt till Rapidus.

Målet är att få in totalt 3-4 miljoner kronor. Pengarna ska bland annat gå till att få ett fotfäste på den australienska marknaden, och därefter i Sydamerika. Parallellt pågår vidareutveckling av tekniken så att det om några år kommer vara möjligt för bönder att ta del av Vultus analyser direkt i traktorns hårdvara.

Vultus teknik effektiviserar lantbruk genom att ta satellitbilder på bönders odlingar. Påföljande bildanalys visar hur plantorna mår och hur mycket kväve som finns på fälten. Det sistnämnda är unikt för Vultus, som har sökt patent på tekniken.

Utöver ryska Exact Farming och ukrainska Soft Farm använder numera brittiska FieldMargin, holländska eFarmer och indiska SourceTrace Vultus teknik. I samtliga fall kopplas Vultus bildinformation ihop med planeringssystem som lantbrukare använder för att hålla koll på sin dagliga verksamhet. Totalt handlar det om minst 6,5 miljoner hektar som Vultus analyserar.

I insamlingskampanjen har hittills så väl professionella investerare som privatpersoner gått med. Parallellt pågår en långsiktig kapitalresning med ett svenskt konsultbolag och NHack Ventures, vars fokus är att ta nordiska bolag till den asiatiska marknaden.

Elva personer arbetar i Vultus. Robert Schmitt grundade bolaget ihop med William Håkansson.

Emily Binks

Lundabolaget Vultus har fått in två miljoner kronor i första steget av en gräsrotskampanj. Målet är att slå sig in […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • Bona – ”USA:s tullar kan påverka oss”

    Malmöföretaget Bona, med vd Kerstin Lindell i spetsen, redovisar stagnerad tillväxt för 2024. En dämpad konjunktur känns av och en stor verksamhet i USA kan komma att påverkas av tullar.