fredag 9 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skånskt öronskydd tar in nya miljoner

Malmöbaserade Ear Labs tar in 6,75 miljoner kronor i en nyemission där bland annat Almi Invest blir ny delägare. Pengarna ska finansiera en global marknadsföring av bolagets nya justerbara öronskydd samt utvecklandet av nya produkter.

Ear Labs grundandes 2011 som ett konsultbolag i Malmö. När första öronskyddet – ett skydd anpassat för surfare – var redo för produktion tre år senare bytte bolaget namn och knoppade av konsultverksamheten till idag Stockholmsbaserade Above Agency.

– Idag är SurfEars det marknadsledande öronskyddet för surfare, det säljs i mer än 1.000 butiker och 30 länder, säger Christian Dittrich, medgrundare och vd på Ear Labs.

2016 fick bolaget sin första externa finansiering genom den danska versionen av TV-programmet Draknästet, ”Løvens Hule”. Tre drakar köpte upp fem procent vardera av Ear Labs, till en värdering på 10 miljoner kronor sammanlagt. Det tillförde bolaget 1,5 miljoner och tre danska tungviktare: e-handelsveteranen Jesper Buch, Thornicokoncernens vd och ägare Christian Stadil samt Tommy Ahlers som bland annat ligger bakom succébolagen ZYB och Podio.

Vid den aktuella nyemissionen tillförs Ear Labs 6,75 miljoner kronor, varav Almi Invest står för 2,5. Resten kommer från nya danska, och en kinesisk investerare. Pengarna ska gå till utveckling av nya produkter samt en global lansering och marknadsföring av bolagets nya öronskydd dBud. Det är ett justerbart öronskydd med akustiskt filter och volymkontroll.

– Målgruppen för dBud är mycket bredare och marknadsföringen mycket mer komplex. Den riktar sig till folk på konserter, nattklubbar, egentligen alla som vistas i bullriga miljöer, säger Christian Dittrich.

De nya produkterna utvecklas av systerbolaget Above Agency och fokuserar på justerbarhet och anpassningsförmåga. Idén är att skapa öronskydd som till exempel kan anpassas efter en viss hörselnedsättning eller efter en individs specifika hörsel.

– Vi hoppas ha en funktionell prototyp på en ny produkt till nästa år och sedan ytterligare en 2020, säger Christian Dittrich.

Tillsammans med medgrundarna Claes Lundin och Rasmus Christjansen är han huvudägare i Ear Labs samt delägare i Above Agency. Förra året omsatte Ear Labs runt 6,5 miljoner kronor, i år hoppas Christian Dittrich att de når 10 miljoner. /Emiliano Strauss

Malmöbaserade Ear Labs tar in 6,75 miljoner kronor i en nyemission där bland annat Almi Invest blir ny delägare. Pengarna […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Neo4J står vid ett vägskäl

    Bloomberg News har kallat noteringen en av årets mest hajpade nyintroduktioner. Men frågan är: kommer miljardbolaget Neo4J från Malmö att gasa mot börsen eller är det dags att dra i handbromsen?

  • Här är vi som minglade

    Onsdagens AW med Emil Eifrem drog en entusiastisk publik som minglade på Elite Plaza i centrala Malmö. Här är bilderna.

  • Unga entreprenörens hobbyprojekt: säljer kungens klocka

    Efter flera snabba tillväxtresor satsar serieentreprenören Simon Lexén nu på ett nytt affärsområde: samlarklockor. Målet är att bygga upp en verksamhet värd 100 miljoner kronor inom ett år.


  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Småföretagen betalar priset för Trumps tariffer

    USA:s handelskrig med resten av världen påverkar alla, men i synnerhet små företag. För Sofia, småföretagare i Småland är detta inte storpolitik, det är vardag. Hon är en av dem som får betala priset för global osäkerhet, skriver Rapidus krönikör och delägare Jan Dahlqvist.

  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.

  • Sverige är inte innovationens land

    Via Lejonkulan har jag haft förmånen att intervjua 45 entreprenörer om deras största utmaningar och risker inför framtiden. En sak står klart – Sverige riskerar att halka efter i den globala kapplöpningen om startups och talanger.

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.